Ny mötesplats för skolan och kyrkan
Sedan skilsmässan från staten har kyrkans och skolans historiskt sett självklara och nära relation, ställts inför nya utmaningar. Nu inleder Visby stift och Gotlands skolor ett Sverigeunikt samarbete för att skapa en mötesplats på lika villkoroch därigenom ge barnen ny trygghet och samhörighet.
Det sistnämnda har historiskt sett varit en självklarhet, eftersom kristendomen haft en given roll i den svenska skolan. Man behöver inte gå särskilt många tiotal år tillbaka, för att se att skoldagen inleddes och avslutades med psalmsång och att bordsbön var given.
Med tiden har dock skolan och kyrkan kommit allt längre ifrån varandra. Allra helst sedan millennieskiftet, då Svenska kyrkan skildes från statenslutet på en sedan 1500-talet obruten underordning.
Samtidigt bygger grundskolans läroplan LpO 94 på fem grundstenar, som alla baseras på samma humanism som kristendomen.
<span class=MR>Växt fram</span>
Med avstamp i ovanstående har ett unikt projekt växt fram på Gotland, ur en rad seminarier och samtal. I "Mötesplats kyrka-skola" samverkar Visby stift, kyrkomusiker och sockenpräster med rektorer och grundskolelärare. Projektet vänder sig till fjärdeklassare, som under två terminer ska få en ökad känsla för och kunskap om kyrkan och den kristna värdegrunden.
Det studiematerial som har tagits fram består av en pärm med lärarhandledning till fyra lektionstillfällen: Det heliga rummet (i kyrkan), Livet och döden, Skapelsen och Skaparen samt Upplevelsevandring på påsken. Dessutom bidrar Tommy Wadebäck, kyrkoherde i Öja pastorat och biskop Lennart Koskinen med egna reflektioner.
Mer och mindre kända svenska psalmer spelar en betydande roll. De ingår i samtliga lektioner och kyrkomusikerna som ska delta i arbetet uppmanas att inte bara lära barnen sjunga dem, utan även deras inbyggda symbolik.
Det psalmburna kulturarvets närvaro är ingen slump. Initiativtagare och drivande i projektet är Marit Torkelson, musiklärare i grundskolan, kyrkomusiker och musikkonsulent på Visby stift. Hon ser enorma pedagogiska möjligheter i gemensam sång och musik.
<span class=MR>Uttryck bortom orden</span>
För mig är musik ett uttryck bortom orden. Så är det även för ungdomar; den mest moderna hårdrockstext handlar ofta i grunden om existentiella frågor. Och barn behöver kunna sjunga med i psalmer, på exempelvis begravningar och bröllop. Sådana texter och sammanhang är viktiga för att tolka, bearbeta och uttrycka både glädje och sorg.
Det finns alltså inga planer på att återigen inleda skoldagen med gemensam psalmsång, menar Marit leende.
Vi lever i ett samhälle med olika religionsyttringar och en kunskap om den egna traditionen tror jag skapar större förståelse för andra yttringar. Och lektionerna är frivilliga och uppbyggda på ett fritt sätt, med respekt för olikheter.
Marit menar att det egentligen inte är särskilt komplicerat och säger att den konventionella humanistiska grundtanken är lätt att koppla till den kristna.
I FN:s deklaration om mänskliga rättigheter slås fast att "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter." I Nya testamentet står "Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus." Det är samma sak, men med olika ord.
Länk. "Nu när kyrkan är skild från staten så är det viktigt att kyrkan axlar sitt ansvar. Vi vill hjälpa barnen att kunna formulera sina funderingar kring existentiella frågor, kring skapelsen, livet och döden." säger Visby stifts musikkonsulent Marit Torkelson om det banbrytande Gotlandsprojektet "Mötesplats kyrka-skola".Foto: Tobias Wallström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!