Ny ordning gäller för transporten av sopor
Inom kort börjar en ny ordning att gälla för transporterna av sopor från Gotland till Norrköping. Det är Bergs åkeri i Stockholm som sytt ihop lösningen, som bygger på att inga lastbilar och inga chaufförer skall behöva åka med på färjan. En annan viktig punkt i den nya transportlösningen är att sopbilarna kan ta fulla returer på sin väg tillbaka till ön. Då skall lastutrymmena vara fullastade med däck som skall eldas i Slite.
Den 1 mars börjar en ny logistik-lösning att gälla. Den bygger på att det finns samarbete mellan aktörer på Gotland och på fastlandssidan vilket gör att inte någon person och inte någon lastbil behöver följa med soporna på färjan.
I detta ligger en inte obetydlig besparing.
<span class=MR>Stockholmsåkeri</span>
Huvudentreprenör är Bergs Åkeri från Stockholm, som fått jobbet att ta hand om soptransporterna de tre närmaste åren av kommunens tekniska förvaltning.
Bergs Åkeri har sökt samarbete med ett gotländskt företag för att kunna genomföra den tänkta lösningen.. Fyra olika företag har varit intresserade av att ta hand om transportbiten på Gotland. Efter diskussioner och förhandlingar kunde Bergs Åkeri i går teckna kontrakt med Visby Bilgods.
Matts Berg är ägare av Bergs Åkeri. Han startade företaget för 21 år sedan med en bil. Idag har man 12 tunga lastbilar och omsätter 16 miljoner kronor om året.
Bergs Åkeri har även vid tidigare anbudsomgångar varit med och räknat på sopfrakterna, men inte lyckats lämna det bästa anbudet. Men den här gången antogs anbudet från Stockholmsåkeriet.
Det var i december som anbudet antogs och Matts Berg kan nu presentera en detaljerad lösning för hur soporna skall transporteras. Hans företag har investerat 3,7 miljoner kronor i sex nya släpkärror till bilarna och företaget har också köpt sex så kallade Mafi-vagnar. Dessa vagnar kan enkelt beskrivas som ett stort flak med hjul under, en plats att ställa av lastbilens behållare på.
<span class=MR>Bättre ekonomi</span>
Den uträkning som gjorts bygger på att sopor fraktas från Gotland måndag-torsdag. Lastbilens behållare lämpas i hamnen över på en Mafivagn, som sedan körs ombord med hjälp av an dragbil. Släpkärran körs ombord.
Det är stuveriet som tar hand om ombordkörningen.
Det är bättre ekonomi i det här systemet. Vi slipper ha med en chaufför som kostar och vi spar in fyra längdmeter på varje resa, som fartyget kan ta turister på i stället, säger Matts Berg.
<span class=MR>Går aldrig tomma</span>
En av de stora vinsterna med det nya systemet är att behållare och kärror aldrig behöver gå tomma tillbaka.
Nej, vi kommer alltid att ha fulla returer, förklarar Matts Berg.
Returerna besår av gamla bildäck från Norrköping. Däcken skall fraktas till Cementa i Slite för förbränning.
Det fins två extra ekipage att tillgå och Matts Berg räknar med att eventuella förseningar och andra problem i färjetrafiken inte skall behöva leda till några bekymmer.
I september kommer man att förse de enheter som fraktar soporna med GPS-navigatorer. Då skall man på kontoren hos Bergs i Stockholm eller hos Visby Bilgods i Visby kunna följa flödet och veta exakt var soporna och returerna befinner sig. Det här systemet fungerar dock inte när fordonen är på färjan
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!