Ny process ger gas och gödning
Runt en liten streckgubbe i mitten på ett A4-ark finns fyra cirklar med rubrikerna Avfall, Växtnäringsbehov, Energibehov och Miljöhänsyn.- När man har den här bilden framför sig, då hamnar man på biogas, säger Magnus Ahlsten.
I potten ligger ett förstapris på en halv miljon kronor. Men oavsett hur det går i pristävlingen tror Alvaparet på sin metod.
- Vi har råvaran, i vårt fall 3 000 kubikmeter hönsgödsel och runt 50 000 utvärpta höns. Vi har behov av energi, både el, uppvärmning och drivmedel. Vi har ett växtnäringsbehov och vi måste minska utsläppen av både näringsämnen och gaser, säger Magnus Ahlsten.
Hemlig process
Han illustrerar med bilden av streckgubben, där också begreppen Ekonomi och Arbetstid finns med. Och så visar han en bild av processen som ger både biogas och hanterbar gödning. Den innehåller en låda, märkt "Efterbehandling", som är det nya i processen och därför hemlig.
I en vanlig process bildas biogas, det vill säga metangas, av organiska material i en biogasreaktor. Restprodukten blir en rötrest som måste tas om hand.
I Biogas Gotlands process delas rötresten upp i två delar: en del fosfor och en del som innehåller både kväve och kalium. Kvar blir vatten som blandas med gödsel och avfall och går tillbaka in i processen. En sorts turboprocess, med andra ord.
- I och med att vi skiljer av och delar upp näringsämnena fosfor, kväve och kalium så får vi produkter som är både hanterliga till volymen och som gör det lättare att anpassa näringsgivorna efter växternas behov. Då får vi också mindre näringsläckage, säger Ilse Hallgren.
Råvaran i processen är alltså organiskt material, och det kan vara både avfall och grödor som är särskilt odlade för ändamålet.
- Nu skickas mycket avfall till fastlandet, både hushållsavfall och slakteriavfall. All gödsel och allt avfall på Gotland skulle i stället täcka nästan hälften av behovet av fordonsbränsle på ön, säger Magnus Ahlsten.
Problemet med biogas till fordonsbränsle är dels att det måste uppgraderas, vilket innebär att koldioxid tvättas bort, dels att det måste komprimeras för att inte ta för stor plats. Även när det komprimerats till 200 kilos tryck tar det ungefär fem gånger så stor plats som diesel med motsvarande energiinnehåll.
30 till 40 miljoner
Och en uppgraderingsanläggning är inte gratis.
- Vi räknar med att uppgraderingen kostar drygt tio miljoner kronor, och hela anläggningen mellan trettio och fyrtio miljoner, säger Magnus Ahlsten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!