- Klart att vi är både tacksamma och stolta, säger Jante Nordberg, som ingår i besättningen och imånga år ledde Fårö-stationen.
Fårö har på senare tid haft en del förändringar för sina räddningsbåtar.
Den gamla, klassiska Skärsändebåten såldes för en tid sedan till en privatperson, och istället har man på begränsad tid fått använda två av försvarets Stridsbåt 90. Först en nyare modell, senare en äldre version som en tid använts av polisen. Den hyrs dock på begränsad tid, högst två år.
En helt nybyggd båt
Men nu kommer alltså en helt nybyggd båt. Ofta byggs räddningsbåtar med hjälp av privata donationer, men i det här fallet är det staten som ger Sjöfartsverket i uppgift att beställa nybygget, som sedan ställs till Sjöräddningssällskapets förfogande för placering på Fårö.
Det handlar om en räddningskryssare av så kallad Victoriaklass, en sådan som till exempel finns i Visby. Det är en båt på cirka 12 meter och gör 38 knop. Den kostar runt 6,5 miljoner att bygga och byggtiden beräknas till ett år. Till dess får Fåröstationen behålla sin Stridsbåt 90.
Victoriabåten är dock inte den största av sjöräddningskryssarna. Det finns till exempel Gad Rausing-klassen, en båt på närmare 20 meter och som egentligen skulle passa bättre på en utsatt plats som Fårö.
Ännu en donation
Fårö-stationen har för övrigt uppmärksammats på flera sätt på senare tid. Till exempel har man fått en belöning på 5000 kronor ur Domingo Swerini-fonden som en uppskattning för stationens arbete med att utbilda besättningen, främst då ytbärgarna, på Norrlandsflyg. De senaste fyra åren har hållits inte mindre än 1350 övningar.
Stationen har också fått en annan båtdonation, nämligen för en så kallad Rescuerunner. En liten, snabb räddningsbåt av en ny typ som Sjöräddningssällskapet varit med och tagit fram för bara några år sedan.
Det är en endast 3,6 meter lång båt, som kan göra upp till 42 knop och tänkt att användas för strandnära uppgifter.