LRF krÀver statligt stöd för Gotlands transporter

Inför ett statligt stöd för frakter till och frÄn Gotland. Det Àr LRF:s förslag för att kompensera det gotlÀndska nÀringslivet för merkostnader nÀr det gÀller frakt.

”För oss har fraktpriserna gĂ„tt upp mellan 50 och 70 procent”, sĂ€ger Andreas Nypelius och berĂ€ttar att mĂ„nga av företagen inte har nĂ„gra marginaler kvar.

”För oss har fraktpriserna gĂ„tt upp mellan 50 och 70 procent”, sĂ€ger Andreas Nypelius och berĂ€ttar att mĂ„nga av företagen inte har nĂ„gra marginaler kvar.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2022-07-13 16:19

ErsÀtt GotlandstillÀgget med ett statligt stöd för frakten till och frÄn Gotland. LRF har lÄtit analysera fraktkostnader och konstaterar att det nuvarande systemet med GotlandstillÀgg inte rÀcker till.

– Jag har svĂ„rt att se nĂ„got annat alternativ Ă€n statligt stöd, sĂ€ger Andreas Nypelius, ordförande för LRF Gotland.

Han deltog i onsdags i ett seminarium dÀr en rapport presenterade med frÄgan: Dags att ersÀtta GotlandstillÀgget?

Det Ă€r konsultföretaget Macklean som analyserat fraktkostnaderna för de gotlĂ€ndska företagen och nuvarande ersĂ€ttningssystem. Slutsatsen blir att staten bör kompensera de gotlĂ€ndska företagen för deras merkostnader nĂ€r det gĂ€ller frakten genom ett statligt bidrag. 

– Rapporten blev klar pĂ„ tisdagen. GotlandstillĂ€gget fungerar uppenbarligen inte. Vi mĂ„ste fĂ„ till nĂ„gon form av lösning för fraktpriserna, sĂ€ger Andreas Nypelius. 

undefined
Andreas Nypelius, ordförande LRF Gotland.

Under senaste Äret har hela nÀringslivet fÄtt hantera ökade transportkostnader, orsakade av framför allt snabbt stigande brÀnslepriser. Gotlands företag har en större andel av sina kostnader lagda pÄ frakten, jÀmfört med konkurrenterna pÄ fastlandet.

– För oss har fraktpriserna gĂ„tt upp mellan 50 och 70 procent, sĂ€ger Andreas Nypelius och berĂ€ttar att mĂ„nga av företagen inte har nĂ„gra marginaler kvar.

GotlandstillĂ€gget Ă€r ett ersĂ€ttningssystem som Ă€r tĂ€nkt att kompensera för de ökade kostnaderna vid frakt till och frĂ„n Gotland, och infördes pĂ„ 1970-talet. De fraktföretag som har transporter mellan Gotland och fastlandet har rĂ€tt att debitera ett frakttillĂ€gg i all inrikes fjĂ€rrtrafik för att kompensera merkostnaderna som uppstĂ„r vid resor till och frĂ„n ön. Vid starten 1976 var tillĂ€gget 0,9 procent och sĂ€nktes till 0,4 procent 1997. Det resulterade i en kraftig höjning av fraktpriserna till och frĂ„n Gotland. 

I rapporten konstateras att det endast Àr ett fÄtal fraktbolag som bedriver riksomfattande trafik, vilket Àr en förutsÀttning för att berÀttigas till GotlandstillÀgget. Det gynnar dÀrmed de större fraktbolagen och tillÀggets utjÀmnande förmÄga Àr otillrÀcklig.

Att i stĂ€llet införa ett statligt stöd skulle kosta staten mellan 150 och 200 miljoner kronor Ă„rligen. 

– Det Ă€r ett bra förslag men det gĂ€ller att hitta rĂ€tt upplĂ€gg, sĂ€ger Eva Nypelius (C), regionstyrelsens ordförande som pekar pĂ„ vikten av att Gotland mĂ„ste vara konkurrenskraftigt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!