ErsÀtt GotlandstillÀgget med ett statligt stöd för frakten till och frÄn Gotland. LRF har lÄtit analysera fraktkostnader och konstaterar att det nuvarande systemet med GotlandstillÀgg inte rÀcker till.
â Jag har svĂ„rt att se nĂ„got annat alternativ Ă€n statligt stöd, sĂ€ger Andreas Nypelius, ordförande för LRF Gotland.
Han deltog i onsdags i ett seminarium dÀr en rapport presenterade med frÄgan: Dags att ersÀtta GotlandstillÀgget?
Det Àr konsultföretaget Macklean som analyserat fraktkostnaderna för de gotlÀndska företagen och nuvarande ersÀttningssystem. Slutsatsen blir att staten bör kompensera de gotlÀndska företagen för deras merkostnader nÀr det gÀller frakten genom ett statligt bidrag.
â Rapporten blev klar pĂ„ tisdagen. GotlandstillĂ€gget fungerar uppenbarligen inte. Vi mĂ„ste fĂ„ till nĂ„gon form av lösning för fraktpriserna, sĂ€ger Andreas Nypelius.
Under senaste Äret har hela nÀringslivet fÄtt hantera ökade transportkostnader, orsakade av framför allt snabbt stigande brÀnslepriser. Gotlands företag har en större andel av sina kostnader lagda pÄ frakten, jÀmfört med konkurrenterna pÄ fastlandet.
â För oss har fraktpriserna gĂ„tt upp mellan 50 och 70 procent, sĂ€ger Andreas Nypelius och berĂ€ttar att mĂ„nga av företagen inte har nĂ„gra marginaler kvar.
GotlandstillÀgget Àr ett ersÀttningssystem som Àr tÀnkt att kompensera för de ökade kostnaderna vid frakt till och frÄn Gotland, och infördes pÄ 1970-talet. De fraktföretag som har transporter mellan Gotland och fastlandet har rÀtt att debitera ett frakttillÀgg i all inrikes fjÀrrtrafik för att kompensera merkostnaderna som uppstÄr vid resor till och frÄn ön. Vid starten 1976 var tillÀgget 0,9 procent och sÀnktes till 0,4 procent 1997. Det resulterade i en kraftig höjning av fraktpriserna till och frÄn Gotland.
I rapporten konstateras att det endast Àr ett fÄtal fraktbolag som bedriver riksomfattande trafik, vilket Àr en förutsÀttning för att berÀttigas till GotlandstillÀgget. Det gynnar dÀrmed de större fraktbolagen och tillÀggets utjÀmnande förmÄga Àr otillrÀcklig.
Att i stÀllet införa ett statligt stöd skulle kosta staten mellan 150 och 200 miljoner kronor Ärligen.
â Det Ă€r ett bra förslag men det gĂ€ller att hitta rĂ€tt upplĂ€gg, sĂ€ger Eva Nypelius (C), regionstyrelsens ordförande som pekar pĂ„ vikten av att Gotland mĂ„ste vara konkurrenskraftigt.