Ny storhamn i Nynäs kan driva på ombyggnaden av farlig väg
Stockholms Hamnar vill fortfarande bygga en ny storhamn i Norvik, Nynäshamn, och vill nu få en miljöprövning av den planerade hamnen. Det här får en gynnsam effekt när det gäller ombyggnaden av väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn, tror Rolf Utberg, ledare för Väg 73 Nu!-kampanjen.
Rolf Utberg påpekar att ett avgörande skulle ha kommit i oktober men regeringen sköt på det till december och nu gäller beskedet att något ska ske i ärendet först i mitten av januari.
Enligt Rolf Utberg (s) gror ilskan i den socialdemokratiska majoriteten på Södertörn när det gäller vägombyggnaden som bara skjuts på framtiden.
<span class=MR>Besöka statsråd</span>
Den aktion som man nu närmast planerar i Väg 73 Nu!-kampanjen är att besöka statsrådet Ulrika Messing och försöka påverka till en snar byggstart. Datum för besöket är ännu inte fastställt. Man vill få regeringen att öronmärka pengar till ombyggnaden.
Annars spirar hoppet om en ombyggnad i samband med den planerade storhamnen i Norvikett projekt som Stockholms Hamnar nu har begärt en miljöprövning av. Förberedelserna för miljöprövningen av hamnen har enligt tidningen Nynäshamns Posten dragit ut på tiden. Orsaken till detta sägs vara att hamnbolaget vill förvissa sig om att miljöprövningen verkligen uppfyller länsstyrelsens krav.
Länsstyrelsen har redan krävt att hamnbolaget gör om sin miljöprövningsansökan men förseningen kommer endast att påverka den planerade byggstarten marginellt, enligt bolaget.
Rolf Utberg berättar att situationen i Värtahamnen tvingar Stockholms Hamnar att söka en lösning med storhamnen i Norvik.
Samtidigt ökar östersjötrafiken.
<span class=MR>Lösa logistikproblem</span>
Enligt Rolf Utberg kommer man att kunna ta emot vilket tonnage som helst i den planerade hamnen som har ett djup på hela 35 meter och beräknas få över 10 kilometer kaj.
I dag tvingas de stora lastfartygen gå till Göteborg och last till Stockholm får sedan transporteras på landsväg.
En hamn i Norvik skulle lösa många logistikproblem och den skulle tvinga fram en ombyggnad av väg 73 samt byggandet av dubbelspår på järnvägen till Nynäshamn. Om allt går som planerat kommer den nya bulkhamnen att tas i bruk år 2006-2007 och en fortsatt utbyggnad till storhamn skulle bli klar 2010-2015.
Samtidigt hyser Vägverket förhoppningar om att en ombyggnad av väg 73 mellan Älgviken och Fors kan påbörjas redan 2005/2006.
Väg 73. Vägverket undersöker alternativa lösningar när det gäller att bygga Väg 73 runt Landfjärden. Ovan visas de aktuella förslagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!