Ny upphandling - utan Gotlandsbuss
Det blir en ny upphandling av busstrafiken på Gotland. Men Gotlandsbuss AB kommer inte att lägga något anbud.- Vi kliver av, vi tänker inte vara med och strida, säger Ronny Olofsson, ordförande i det gotländska bussbolaget
ronny olofsson gotlandsbuss
Foto: Tommy Söderlund
Han tycker att kommunen har svikit.
-Jag trodde inte dom skulle ge sig så lätt. Tekniska nämnden borde ha överklagat till kammarrätten, säger han.
Anbudsförfarandet görs om
När GT når Ronny Olofsson på onsdagen har han just fått besked om att tekniska nämndens arbetsutskott beslutat att acceptera länsrättens dom angående bussupphandlingen.
Det innebär att hela anbudsförfarandet ska göras om och att Gotlandsbuss inte längre har något avtal. Tekniska nämnden har vikt sig.
-Ett mycket märkligt beslut, tycker Ronny Olofsson.
Tekniska nämndens ordförande, Kjell Skalberg (c), säger att beslutet främst grundades på hänsyn till tredje man.
-Ett överklagande skulle förmodligen bli en långdragen process. Risken att resenärerna skulle drabbas av olägenheter var för stor, menar han.
Enigt beslut
Därför backade man och avstod från att ta strid.
Beslutet togs i full enighet av utskottets ledamöter.
Det var för två veckor sedan som länsrättens dom angående kollektivtrafiken kom. En dom som gav Gotlands kommun (tekniska nämnden) bakläxa på höstens upphandling.
Nuvarande operatören Swebus, som förlorade anbudet till den lokala uppstickaren Gotlandsbuss AB, hade överklagat och bland annat pekat på att det nya bolaget inte hade någon ansvarig person utsedd.
Ingen vd
Och det var just den punkten som länsrätten byggde sin dom på.
Eftersom det inte fanns någon vd utsedd när upphandlingen gjordes ogiltigförklarades hela processen och allt måste göras om.
Tekniska nämnden hade att välja mellan att överklaga eller svälja kritiken och börja om från ruta ett.
Och politikerna valde det senare. Hela upphandlingen görs om.
-Vi kommer omedelbart att gå ut med en ny anbudsinfordran, vi ska omgående annonsera i EU, säger Kjell Skalberg.
Alkolås och säkerhetsbälten
Anbudsunderlaget ändras något, två nya skall-krav tillkommer.
- Vi kräver dels att alla bussar ska ha alkolås och säkerhetsbälte. Dels kräver vi att bussar som går i tätortstrafik ska ha gasdrift, alltså drivas med biogas, säger Kjell Skalberg.
Dessutom förlänger man anbudstiden från tidigare sju år till tio år.
Man kommer också att förhandla med i första hand Swebus om att upprätthålla trafiken tills ett nytt avtal tecknats och trätt i kraft.
Finns det risk att Gotland kan stå utan kollektivtrafik i glappet mellan avtalen?
-Rent teoretiskt kan det bli så, men sannolikheten är ytterst liten, svarar Kjell Skalberg.
Swebus planeringschef Henrik Birath ger ett mer lugnande svar.
- Självklart säger vi ja om Gotlands kommun ber oss att förlänga avtalet. Vi vill inte sätta käppar i hjulet för de gotländska resenärerna, säger han.
Swebus vill fortsätta
Han säger också att Swebus kommer att delta i den nya upphandlingen.
-Vi är jätteintresserade av att fortsätta sköta kollektivtrafiken på Gotland, precis som vi gjort i 59 år, säger han.
De nya skall-kraven utgör inget problem, enligt Henrik Birath.
Vilka konkurrenterna blir i den nya upphandlingen återstår att se.
Gotlandsbuss AB drar sig enligt Ronny Olofsson helt och hållet tillbaka.
- Vi har lagt vårt pris, vi tänker inte vara med och strida. Nu får de andra köra sitt race, säger han.
I slutet av april ska den nya upphandlingen vara klar. Det nya avtalet ska gälla från första halvåret av 2009.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!