En ny uppvaktning av infrastrukturministern planeras. Och man vill att den sker snart.
- Helst redan den 3 september, säger Gunnar Bendelin som drog igång Landsbygdsupproret.
Gotlandsupproret koncentrerar sig på färjetrafiken.
Då ska infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd få möta en bred delegation från Gotland med företrädare får både regionen, länet och näringslivet. Samt representanter för Gotlandsupproret.
Till regeringen
Regionstyrelsen ska författa en ny kravskrivelse till regeringen. Tonen mot staten måste höjas, menar man.
- Vi ska göra en mycket tydlig skrivning och förklara att färjetrafiken är vår infrastruktur. Färjetrafiken till Gotland ska inte jämföras med allmänna kommunikationer - den är vår väg över havet och borde finnas med i den stora infrastruktursatsningen, säger Åke Svensson.
Han menar att det behövs en uppgradering av själva synen på trafiken.
- Vi ska också tydliggöra prisfrågan både i nuvarande avtal och i den kommande upphandlingen, samt slå fast vikten av hastigheten, fortsätter Åke Svensson.
Gotlandsupproret kommer vid mötet med infrastrukturministern att lämna över sina namnlistor med krav på att priserna sänks till 2009 års nivå.
Historiskt största
I dag är man uppe i cirka 80 000 namnunderskrifter. Största namninsamlingen
- Det är den historiskt sett absolut största namninsamling som gjorts på Gotland, säger Gunnar Bendelin.
Jobba parallellt
Han betonar vikten av att man fortsätter att jobba parallellt med både krav på den nya upphandlingen och förbättringar i nuvarande avtal.
- Det avtal vi har i dag ska ju gälla i nästan fem år till. Så länge kan vi inte vänta. Vi måste få igenom förändringar nu så att priserna kan sänkas, Frågan är alldeles för viktigt för att dras i långbänk, säger han.
Och Åke Svensson håller med.
- Staten måste skjuta till mer pengar. Redan under den här avtalsperioden. Att låsa anslaget till nuvarande nivå är en omöjlighet, det skulle leda till drastiska försämringar i trafiken, säger han.