Nya cykel- vägar för 35 miljoner
Vägverket ställer nu ut fyra arbetsplaner för utbyggnad av nya gång- och cykelleder på Gotland för en total kostnad på cirka 35 miljoner kronor och en sträcka på sammanlagt drygt 3,2 mil. Dels gäller det tre delsträckor mellan Tofta bad och Klintehamn, dels sträckan Visby-Lummelunda.
Längs väg 140 kan vi starta med delen Tofta bad-Västergarn och från Västergarn till Klintehamn kommande årsskifte medan delen genom Västergarn kan starta ett halvår senare, säger Bertil Wahlberg på vägverkets Gotlandskontor.
Arbetsplanerna ställs nu ut och fastighetsägare och myndigheter har tid på sig till 30 augusti att komma in med yttranden och eventuella anmärkningar. tidigare har det hållits både informationsmöten för allmänheten och särskilda markägarmöten.
De flesta verkar positiva även om det är en och annan markägare som drabbas mer än andra, säger Bertil Wahlberg.
<span class=MR>Leder för 800 miljoner</span>
Enligt en stor utredning, som vägverket har gjort så skall Gotland kunna få totalt cirka 70 mil gång- och cykelleder för en totalt kostnad på runt 800 miljoner kronor. Men det tar troligen 20-25 år, innan allt är genomfört.
Den planerade gång- och cykelvägen längs väg 140 har diskuterats en hel del. Vägverket tog för 1,5 år sedan fram en förstudie med tre alternativa sträckningar. En av dem skulle gå genom Bruceboreservatet, en annan på västra och en tredje på östra sidan av väg 140.
Vi fastnade för västra sidan av väg 140 och inte ner genom Bruceboreservatet. Huvuddelen ca cyklisterna cyklar längs väg 140 i alla fall. Risken om man bygger för långt ifrån väg 140 är att man blir kvar med problemen längs den vägen, säger Bertil Wahlberg.
<span class=MR>Cyklar fel väg</span>
Det är redan så att en del cykelturister tar fel och tror att de är på länsväg 140 när de cyklar norrut. Men de har i själva verket cyklat från Visby hamn på leden längs Snäckgärdsvägen. När de kommer fram till Snäckviken upptäcker de att de inte kan cykla vidare där.
Det får bli turistnäringens sak att ge information på färjorna om var cykellederna finns. Cyklar man söderut däremot, ja då har vi Träffpunkten vid Färjelden, där man kan få information, säger Bertil Wahlberg.
Sträckan från flygplatsvägen och fram till Seriegården i Lummelunda är cirka 1,2 mil lång och byggkostnaden uppskattas till cirka 15 miljoner kronor.
<span class=MR>Längs med stranden</span>
Söderut från Visby längs den under många år så olycksdrabbade väg 140 finns nu gång- och cykelled klar fram till Tofta bad. Nu är det sträckan till Klintehamn som står på tur totalt cirka två mil gång- och cykelled. Den är i indelad i tre delsträckor, Tofta bad-Västergarn, genom Västergarns samhälle och Västergarn-Klintehamn.
Hela sträckningen blir på västra sidan och en sträcka på 300-400 meter ska gå ner mot havet. Det är vid raksträckan vid Tofta södra. Byggtekniskt är det både lättare och billigare att dra leden så, innan den åter kommer upp längs med väg 140.
Sedan har vi en särskild arbetsplan för sträckan genom Västergarns samhälle. Där måste vatten ledas undan och det betyder lite mer jobb med att bygga den delen av leden, säger Bertil Wahlberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!