Nya färjan missar högsäsongen
Destination Gotlands färja "HSC Gotlandia" återkommer inte i trafik under högsäsongen.
Brandorsaken är nu klarlagd, det handlar om fastsättningen av bränsleinsprutningsventilerna. En så kallad brygga hade desformerats av cylindertrycket varvid två bultar brast. Detta medför att samtliga bultar och bryggor nu kommer att bytas ut. Bryggorna måste dessutom nytillverkas.
Det var 10 juli som brand utbröt i maskinrummet på nyligen levererade "Italienfärjan" HSC Gotlandia II.
Därefter har den varit tagen ur trafik och ersatt av sin föregångare "HSC Gotlandia". Den direkta brandorsaken var att en bränsleinsprutningsventil på en cylinder på en av fartygets fyra huvudmotorer lossnade genom att två bultar i dess fastsättningsanordning brustit och het dieselolja under högt tryck därför läckt ut och antänts.
- Då fartygets fyra huvudmotorer tillsammans har 80 cylindrar med varsin bränsleinsprutningsventil vill rederiet inte återinsätta fartyget i trafik förrän det blivit helt klarlagt hur och varför de aktuella bultarna brustit och åtgärder vidtagits för att eliminera risken att det skall kunna hända igen, säger Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg.
Utredningen klar
Utredningsarbetet är nu klart. Det har gjorts av motortillverkaren MAN B&W i England som genom ett servicekontrakt med rederiet svarar för all service, underhåll och reparationer på fartygets huvudmaskiner.
Insprutningsventilens fastsättningsanordningar inklusive de brustna bultarna har av såväl motortillverkarens eget metallurgiska laboratorium som av ett oberoende lab analyserats med avseende på materialkvalitet, tillverkningskvalitet och hållfasthet. Motortillverkarens konstruktionsavdelning har dessutom åter granskat och kontrollerat de beräkningar som ligger till grund för detaljernas dimensionering.
Brygga
Resultatet av undersökningarna visar att bultarnas dimensionering, tillverkning och material är utan anmärkning. Däremot har man konstaterat att den brygga som med bultarna håller insprutningsventilen på plats i cylinderns lock inte håller måttet utan deformeras något av cylindertrycket. Denna deformation medför att ett litet glapp kan uppstå i bultarna. Om detta ej uppmärksammas och åtgärdas genom att bultarna efterdrages kan tryckstötarna från cylindern leda till att bultarna utmattas och brister.
Därför kommer nu samtliga bultar och bryggor att bytas mot nya och där bryggorna kommer att vara av en modifierad version med högre styrka. Nya rutiner införs för utökad kontroll vid montering av bränsleinprutningsventilerna i cylinderlocken liksom regelbunden frekvent kontroll av bultarnas dragning.
Datum för fartygets återinsättande i trafik kan planeras när leveranstiden blir känd för de nya delarna och då särskilt bryggorna som skall nytillverkas.
- Vi hoppas detta skall klarna inom de närmaste dagarna men räknar i dagsläget med att det kommer att dröja till andra halvan av augusti innan fartygets maskineri är klart för trafik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!