Nya flygplatskrav upprör taxibolag
Från och med februari nästa år måste taxibolagen som vill trafikera flygplatsen teckna avtal med Luftfartsverket och betala en avgift per månad och bil.- Vi har inget emot kostnaden i sig, förklarar Lena Frick, vd för Taxi Gotland.
- Det stod uttryckligen att om vi inte säger ja så stängs vi ute från flygplatsen, säger Lena Frick, chef för Taxi Gotland som inte är emot avgiften i sig utan är mer upprörd över konsekvensen av att säga nej och sättet som erbjudandet presenterades.
"Rimligt att de betalar"
Flygplatschef Gunilla Dufour klargör dock via telefon från semesterorten att formuleringen inte betyder att taxi inte får lämna av passagerare vid flyget.
- Även om de inte tecknar avtal får de självklart släppa av passagerare vid flyget, det handlar om att vi vill ha ordning och reda på flygplatsen, även på trafiken utanför. Vi planerar att investera i infrastrukturen och eftersom taxibolagen har affärsverksamhet där tycker vi att det är rimligt att de är med och betalar, säger hon.
Enligt förfrågan som gått ut erbjuds taxiföretagen ett avtal som innebär en avgift på 500 kronor per månad för en bil, för varje bil därutöver betalas en avgift per månad på 125 kronor.
Inget nytt
Det är under sommaren som det kan bli problem i och med att antalet taxibilar och företag då ökar markant. Flygplatschefen Gunilla Dufour haft en dialog med taxiföretagen sedan i våras då man började med att ändra på flödet utanför flygplatsen och taxibilarna anvisades nya platser.
- Vi har haft en dialog och alla har varit med, ingen välkomnar väl nya avgifter men jag har uppfattat att det fanns förståelse för det här. Ingen har sagt något till mig om att man tror man blir förbjuden att köra passagerare till flyget och det här måste jag helt klart tydliggöra. Det här är ju inget nytt resonemang, avgifterna har vi pratat om ända sedan i våras.
Passagerarnas säkerhet
Avtalen ska alltså reglera vilka taxiföretag som har rätt att ha bilar stående vid flygplatsen i väntan på passagerare från de olika ankomsterna.
I dag har taxiföretagen en egen plats där bilar kan vänta, både förbeställda och lediga bilar. Det är för att få ordning och kontroll på dessa som Luftfartsverket vill skriva avtal med företagen.
- Det handlar också om passagerarnas säkerhet, att de ska veta att det är säkra bilar och att det ska flyta på bra utanför flygplatsen, förklarar Gunilla Dufour.
Måste höja avgifter
Lena Frick på Taxi Gotland förklarar att de ser sig om en del av kollektivtrafiken på Gotland, inte minst vid flygplatsen där det inte finns någon flygbuss utan där passagerare utan egen bil eller skjuts, har taxi som enda alternativ.
- Det är en ren service vi erbjuder på flygplatsen, vi har en egen telefon där som vi står för. Att vi ska betala för att stå på Luftfartsverkets mark är väl en sak, å andra sidan talar vi alla om att vi behöver få hit fler turister. Om det läggs på oss mer kostnader måste vi höja våra avgifter och i slutändan blir det dyrare för dem som kommer hit, påpekar hon.
Från 1 februari
De nya avtalen gäller från 1 februari (alternativt 1 mars) och kan tecknas på ett år eller tre månader. De nya reglerna ska godkännas av länsstyrelsen och ingår i något som på flygplatsspråk heter "Airport regulations" (flygplatsregler).
I dessa ska ordningsföreskrifter för hela flygplatsen slås fast.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!