Nya Gotland håller tiden ­ efter de 14 300 sjömilen från Kina anlöpte hon bara en minut försenad!

Fram ur dimman dök hon plötsligt upp, nya snabbfärjan Gotland, tvilling till m/s Visby. GA fanns i går på plats längst ut vid inloppet och kunde konstatera att kapten Göran Wassberg nästan exakt höll den
utlovade tiden, klockan tio
fredagen den 7 november.
Klockan 10.01 passerade hon in genom Visbys hamninlopp. Då hade hon färdats 14 300 sjömil.

Gotland2003-11-08 04:00
­ Jag tycker den precisionen är helt acceptabel, sa Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg. Nöjd med att Kinafärja nummer två också är på plats. Om tre veckor går nya m/s Gotland i trafik och ersätter då Tjelvar.
Sakta och fint gled nya färjan in i hamnen för att sedan backas på plats vid kryssningskajen, färjeläge 7. Där stod stor välkomstkommitté och väntade i form av rederiledning, ägare samt anhöriga till de 23 i besättningen ombord. Därtill hade ett stort antal andra intresserade gotlänningar samlats för att se på nya färjans ankomst.
Bland de väntande fanns Ann-Marie Åström, som är fartygets gudmor. Hon döpte det i Kina den 8 oktober. Pappa Eric D Nilsson fanns också med och Jan-Erik Rosengren, vd för Gotlandsbolaget och Sten-Crister Forsberg, vd för Destination Gotland.
<span class=MR>Inga fler Kinafärjor</span>
­ Det här känns bra, tyckte Eric D Nilsson, som hade svårt att komma ihåg hur många gotlandsfärjor han har varit med om. Kanske var detta den sista i raden. Man har option på två sådana här färjor till vid varvet i Kina.
­ Troligen utnyttjar vi inte optionen. De här två färjorna var subventionerade av den kinesiska staten. Det blir inget sådant stöd för ytterligare fartyg och därmed blir det alldeles för dyrt, anser Eric D Nilsson.
När nya m/s Visby gled in i Visby hamn hälsades hon som traditionen bjuder välkommen med tutningar från Tjelvars mistlur. Visby svarade sedan, innan hon började backa in till kajen.
Där väntade många anhöriga. Där fanns kapten Göran Wassbergs fru Margareta och dotter Erika. När alla direktörer och ägare välkomnat och överlämnat blommor, kunde Margareta Wassberg få krama om sin man, som varit i väg fem veckor den här gången.
­ Jag var lite nervös när jag tittade uppifrån Färjeledsbacken, om han skulle klara att hålla tiden som han hade utlovat, säger Margareta Wassberg.
<span class=MR>Hemma efter 3,5 år</span>
En som har varit borta från Gotland betydligt längre och som nu kom hem igen var maskinchefen Anders Larsson. I 3,5 år har han bott i Kina och varit med om bygget av båda de nya snabbfärjorna.
Resan hem de 14 300 sjömilen hade gått bra. Men det hade varit rejält gungigt, dels utanför Madagaskar, dels norr om Kanarieöarna. Tropisk storm hade rört upp Indiska oceanen och efter stormen gick rejäla dyningar.
­ Det var som på Gröna Lund, berg- och dalbana med störtdykningar. Men vi kunde ändå hålla 26 knop med tre motorer, berättar kapten Göran Wassberg.
­ Ja, det var sämre väder än när vi tog hem förra fartyget. det var nästan ingen vind. Men vågorna gick 6-7 meter höga och det var långa vågor, inte som i Östersjön. Jag kunde inte sova i min hytt, så Jag gick och la mig akteröver, säger maskinchefen Anders Larsson, som tycker det är skönt att vara hemma på Gotland igen.
­ Men annars har det gått bra, tycker Göran Wassberg.
­ Ja, du har hållit tiden mycket bra, sa Sten-Crister Forsberg. Då log en brunbränd kapten Wassberg belåtet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om