Nya hinder problem för yrkestrafiken

Fartbulorna vid Norderport är redan ett problem. Det menar Taxi Gotland som har svårigheter att köra över de nya farthinderna.

Gotland2009-06-22 04:00
Fartbulorna vid Norderport i Visby blev klara i torsdags. Strax efter det framkom att de kommer att orsaka problem för yrkestrafiken.
Förare som kommer från Norderväg och kör in genom Norderport möts först av en låg fartbula. Precis efter att ha passerat under portens valv kommer nästa fartbula vilken är högre än den andra.
- Den upplevs högre för att den är kortare och då blir den lite skarpare. I själva verket är det bara några centimeter som skiljer den från den första, förklarar Lennart Klintbom, vägingenjör på tekniska förvaltningen.

Skrap i underredet
Christer Jakobsson, ordförande i Taxi Gotland, har reagerat på de nya väghinderna.
- Om man kommer körande över fartbulorna med passagerare som har bagage skrapar bilen i bulorna.
Christer Jakobsson efterlyser istället en ändring av hastighetsskylten vid porten.
I dag får man högst köra 30 kilometer i timmen och som tidigare har berättats har medelhastigheten uppmätts till 22 kilometer i timmen vid platsen.
- Antingen kunde man ha sänkt hastigheten eller bara haft en fartbula, säger han.

Samråd med polisen
Enligt Lennart Klintbom hade alternativet till vägbulorna varit att göra området till ett gångfartsområde.
Då hade hastighetsbegränsningen varit betydligt lägre. Men i samråd med polisen valde man det här alternativet.
Att lägre bilar kan få problem med bulorna är han medveten om.
Men att yrkestrafiken har problem med dem ställer han sig frågande till.
- De är gjorda efter konstens alla regler. Om yrkestrafiken hade hållit hastigheterna från början så hade vi inte behövt sätta upp fartbulorna.

Kaos i vinter
För yrkesförare har trafikhinderna också en annan aspekt.
- Axlar och nacke tar stryk när man kör över många såna här gupp varje dag, säger Christer Jakobsson.
Han tror också att problemen kommer att bli ännu större i vinter.
- Då behöver man extra fart när man kommer på insidan av ringmuren eftersom det är en liten backe upp. Det kommer att bli trafikkaos, säger han.
Lennart Klintbom tror inte att det kommer att bli så.
- Det är inte så många dagar om året som det är halt. Där fartbulorna är brukar vi också sanda extra mycket.
Men om bulorna orsakar mycket problem kan Lennart Klintbom tänka sig att det blir en förändring av väghinderna:
- Om något blir helt fel måste man kanske ändra. Det får vi se i så fall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om