Gotlandsbolaget presenterade förra året sina planer på det man kallar "Horizonserien". Nu meddelar bolaget att man tecknat ett avtal om en avsiktsförklaring om designen av den 130 meter långa katamaran, Gotland Horizon X, man planerar att bygga. Det australiska varvet Austal har valts ut.
– Det här är ett viktigt steg i vår klimatresa. Det är en snabbgående katamaran som kommer kunna drivas med fossilfria drivmedel. Hon kommer att användas framför allt under sommarhalvåret och kunna göra resan mellan Gotland och fastlandet på under tre timmar, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson i ett pressmeddelande.
Gotland Horizon X kommer att kunna gå i 35 knop, ta 1 650 passagerare och ha utrymme för 450 personbilar.
Destination Gotlands tidigare vd Christer Bruzelius jobbar just nu med konceptet i dotterbolaget Gotland Tech Development. Han betonar vikten av designen för att fartyget ska bli energieffektivt:
– För att minimera energibehovet och få en hög verkningsgrad, utvecklar vi energisnåla skrov, minimerar vikt, optimerar energiförbrukare ombord och effektiviserar drift och flöden i hela fartyget. Austal är ledande inom utvecklingen av stora katamaraner och de är en utmärkt partner för att ta Horizon X vidare, säger han.
Ett större passagerar- och fraktfartyg, Gotland Horizon, med plats för 1 900 passagerare och 600 personbilar finns också i planerna. Förhoppningen är att minst ett av fartygen ska vara i trafik senast 2030.