Nya krav på porrfakturor
Nya bluffakturor har dykt upp på Gotland. Det är i grunden samma porrfakturor som gick ut förra året, men indrivningsfirman är utbytt."Vi har övertagit denna fordran av Harrys Ltd", står det i indrivningskravet som kommer från Delgivning och indrivning i Malmö AB.
<span class='mr'>Varning för kundtjänst</span>
Många fick då en räkning på 299 kronor. Vid första påminnelsen lät företaget göra sken av att den faktiska uppkopplingskostnaden egentligen skulle vara 1500 kronor.
Syftet med hotet var förstås att folk skulle betala för att slippa den högre kostnaden. Den skulle tas ut om ärendet gick vidare till inkasso.
Konsumentverket rekommenderade alla som ansåg att fakturan var felaktig, att inte betala.
-Skriv till företaget att du inte använt företagets tjänster, inte ingått något avtal och att du inte anser dig skyldig att betala fakturan. Ange fakturanummer, beloppet, datum, namn, din adress. Vid ett inkassokrav ska du skriva: Jag bestrider detta krav då det saknar laglig grund. Ta kopia på brevet och spara.
Polisen, som fick in en mängd anmälningar, rekommenderade också de drabbade att inte betala utan skriva till företaget och bestrida kravet.
-Konsumentverket varnade också för att ringa företagets kundtjänst. 49 kronor i startavgift och därefter 20 kronor per minut kostade det att ringa dit.
Samtidigt rullade pengar in till företaget som med sina hot och krav lyckades skrämma många att betala. Blotta tanken på att bli misstänkt för besök på en porrsida, har fått folk att punga ut med pengarna.
<span class='mr'>Konsumentverket stämt</span>
Samtidigt som företaget skickar ut nya indrivningskrav till företag och privatpersoner har de stämt Konsumentverket och Svensk handel på 95 miljoner kronor.
Samma sak har de gjort med Datainspektionen och två av landets dagstidningar och det rör sig om flera hundra miljoner kronor. Lika stora skadeståndskrav riktas till enskilda medarbetare på dessa arbetsplatser.
En av tidningarna stäms för att de kallat indrivningsföretaget ett "skojarföretag" och ett "falskt indrivningsföretag". I en artikel har tidningarna uppmanat sina läsare att inte betala krav från företaget.
<span class='mr'>Skrämmer till tystnad</span>
-Mitt personliga intryck är att det här är ett skojarföretag där det finns all anledning för svensk press att publicera de typer av artiklar som Gefle Dagblad gjort. Syftet är från första början till sista punkten bedrägligt, säger Gefle Dagblads chefredaktör och ansvarige utgivare, Robert Rosén till Arbetarbladet i Gävle.
Konsumentverket säger i ett pressmeddelande:
-Syftet är otvivelaktigt att skrämma till tystnad då stämningarna är ogrundade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!