Nya regler nära att stoppa alla kryssare

­ Det är naturligtvis skit när det blir så här. Men nu känns det bra igen. Nu ska det vara ordnat. Alla papper är påskrivna och går i väg till sjöfartverket. Det ska inte behöva bli några problem för kryssningstrafiken.
Det säger kommunens tekniske direktör, Per Lindskog, sedan han med kort varsel fick rycka in och agera ihop med tjänstemän på hamnkontoret för att få Visby hamn godkänd enligt nya internationella säkerhetsregler som börjar gälla från och med i dag.

Gotland2004-07-01 04:00

Risken fanns att kryssningsfartygens kommande omkring 70 anlöp som kan inbringa 40 miljoner kronor i turistinkomster, skulle bli stoppade därför att Visby hamn inte var godkänd ur säkerhetssynpunkt mot terrorattacker.
­ Det är mycket märkligt det har blivit så här. Det är tråkigt att hamnchefen är borta på semester, säger Lars Ekman på Ekmans skeppsmäkleri, som har hand om kryssningsbesöken.
Vid flera tillfällen under lång tid har han påmint om att det måste vara klart med säkerhetsanordningar och uppgifter så att hamnen kan vara godkänd. Så sent som i torsdagskväll i förra veckan, alltså kvällen före midsommarafton, ringde han upp chefen för kommunens tekniska förvaltning, Per Lindskog och undrade oroligt hur det skulle bli.
<span class=MR>Samtal med hamnchefen</span>
­ Ja, det var i torsdags kväll jag fick veta om den prekära situationen. Men under midsommar var ingen idé att göra något. Sedan i måndags har jag personligen varit engagerad. En del var dock redan förberett av tjänstemän på hamnkontoret. Men på måndag skall jag ha ett samtal med hamnchefen när han är åter från sin semester. Det är inget roligt när sådant här händer, säger Per Lindskog.
­ När det gäller säkerhetsåtgärderna så har det inte varit några problem. Det är den interna byråkratin som inte har fungerat beroende på sjukdomar och för mycket jobb för hamnkontoret, bland annat med hamnterminalens ombyggnad, säger Per Lindskog.
Nu på lördag anländer Birka Princess, det första kryssningsfartyget som anlöper Visby hamn sedan de nya bestämmelserna har trätt i kraft. Det är FN:s sjöfartsorganisation IMO som efter terrorattackerna den 11 september 2001 har tagit fram en ny internationell säkerhetskod, ISPS. Koden har också godkänts av EU.
<span class=MR>Känt sedan länge</span>
­ Detta har man känt till länge. Det innebär att alla hamnar måste lämna in handlingar som talar om hur säkerheten är anordnad. Det måste finnas kontrollzoner med säkerhetsvakt, grindar och kurer. Det är hamnchefen här som har hållit i detta. Men det har inte fungerat. Vi har till slut fått ställa frågor till tekniska förvaltningens chef, säger Lars Ekman och fortsätter:
­ Nu har Per Lindskog tagit över ansvaret, då hamnchefen är på semester. Det har under de senaste dagarna genomförts oerhört mycket. Per Lindskog plus hamnens tjänstemän har agerat på ett kraftfullt sätt och jag tror att de löser problemen. Vi känner oss nöjda med detta. Men det är med målfoto som det klaras!
Stängsel, grind och bodar finns nu uppsatta dels vid den södra barkasskajen, dels vid kryssningskajen, färjeläge 7. Därtill har alltså alla handlingar nu sammanställts och är underskrivna av tekniske direktören Per Lindskog.
<span class=MR>Stor betydelse</span>
I går skickades pappren till sjöfartsverket som man har haft underhandskontakt med. Därmed ska problemet vara löst. Det hoppas och tror både Lars Ekman på skeppsmäkleriet och Per Lindskog på tekniska förvaltningen.
Kryssningstrafiken har en mycket stor betydelse, framför allt för köpmännen i Visby. En uppskattning säger att de omkring 70 anlöp som återstår denna sommar kan ge upp till 40 miljoner kronor i försäljning. en försäljning som alltså har varit i fara på grund av att sjöfartsverket inte fått in de handlingar som krävs för att godkänna Visby hamn ur säkerhetssynpunkt.
­ Sakfrågan har vi haft god koll på. Men det är de olika bestämmelserna i säkerhetskoden som har varit problem. Det har varit förvirring i hela branschen. Det är inte bara vi som har haft problem, säger Per Lindskog, högste ansvarige inom tekniska förvaltningen, som hamnkontoret lyder under.
Hårdare regler. Från och med i dag gäller nya och strängare
regler vid kryssningsbesöken. Här är det passagerare som ska ombord i en av barkasserna för transport ut till m/s "Costa Europa" ute på redden.
På redden. I går gästades Visby av 243 meter långa kryssningsfartyget "Costa Europa", som fick ankra på redden. Fartyget som är på drygt 53 000 bruttoton, kan ta 1 744 passagerare, som servas av 615 besättningsmän. Foto: LINDA MAZZI
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om