Barn- och utbildningsnämnden beslutade på onsdagen om den nya skolskjutsorganisationen gällande från höstterminen 2012.
Beslutet omfattar alla skolor utom Visbys, Västerhejde och Väskinde vilka upphandlades 2009.
Kostnaden för dagens skolskjutsorganisation uppgår till cirka 34 miljoner kronor/år, i och med den nya upphandlingen beräknas kostnaden minska med 5-7 miljoner årligen (differensen beror på att skolskjutsturer kan komma att förändras mellan åren utifrån var eleverna bor).
Fyra deltog
De presumtiva anbudsgivarna hade att ta ställning till ett stort antal obligatoriska skall-krav. Fyra anbudsgivare deltog, varav tre gotländska.
Två (Lindbergs bussar och KG:s busstrafik) föll dock bort eftersom inte alla krav uppfylldes. Resultatet blev att Gotlandsbuss tog hem 11 av de 13 upphandlingspaketen (sammanlagt cirka 1 200 skolskjutselever) och Bergkvarabuss två (Kräklingbo skola samt Lärbro skola och Fårösundsskolan) med totalt beräknade cirka 170 elever. Anbudsperioden är 2012-2019.
Nöjd
Nämndordföranden Brittis Benzler, (V), är mycket nöjd med resultatet.
- I skall-kraven ingår allt viktigt, sen har vi enbart gått efter pris (där anbudsgrunden utgörs av kilometerpriset).
Skall-kraven innebär att samtliga skolbussar nu skall ha bälten i alla säten anpassade till resenärerna, alkolås och dubbdäck.
Reglerar
Men de fem A4-sidorna reglerar också sådant som att föraren skall bära namnbricka, mobiltelefon med handsfreefunktion för förare skall finnas i varje buss och fordonet skall vara uppställt i varmgarage.
Att kostnaden nu kan sänkas rejält på årsbasis är kopplat till att trafikens effektivitet utretts av konsultföretaget Optiplan.
- Det dyra med bussar är inte hur långt de rullar utan antalet och i den nya organisationen handlar det om betydligt färre fordon. I dag betalar vi för fler bussar än vi behöver.
Brittis Benzler konstaterar att det kommer att bli förändringar på en del linjer. Men exakt hur är ännu inte fastslaget.
Turerna
Tillsammans med varje rektor skall turerna gås igenom och start sker således från höstterminen 2012.
- Ändras skolorganisationen så ändras hur bussarna kör. Boendet ändras mycket i en del områden, det påverkar också restiden, om man exempelvis skall ut till avkrokar som Hallshuk och Grötlingboudd.
Varje år uppdateras varje tur.
- Idén är att eleverna inte skall behöva åka längre tid än idag. Det skall vara 45 minuter, max en timme. I dag åker en del längre än en timme. Det är också uträknat hur barnen får gå, inte över stora vägar och med tanke på säkerheten för små barn, säger vice nämndordföranden Meit Fohlin, (S).