"Nya upphandlingen är av största vikt"

Nu kan vi andas ut!
Det var Thage G. Petersons första spontana reaktion när det i onsdags eftermiddags blev känt att regeringen sagt ja till extra pengar till färjetrafiken på Gotland.
Men snart är det dags att ta ett nytt djupt andetag och förbereda sig för nästa kamp.
- Den nya upphandlingen är av största vikt, säger han.

Gotland2005-11-18 06:00
Gotland måste få en långsiktig lösning på hela trafikfrågan, anser Thage G. Peterson, som har regeringens uppdrag att särskilt bevaka Gotland och se till den här regionens utveckling.
Den nu påbörjade upphandlingen om färjetrafik till och från ön från 2008 och det avtal som kommer att tecknas är av avgörande betydelse för öns fortsatta utveckling, menar han.

Ett guldavtal
- Trafiken har alltid varit och kommer att förbli själva grundförutsättningen för Gotlands utveckling, säger Thage G. Peterson.
Och nu menar han att alla inom regionen måste kämpa för ett nytt avtal som ger bra villkor för färjetrafiken.
- Det avtal som finns idag mellan Rikstrafiken och Destination Gotland borde aldrig ha slutits, säger han, och menar att det i alltför hög grad ekonomiskt gynnar rederiet. Ett guldavtal för rederiet, säger han.

Fler destinationer
Inför den nya avtalsperioden hoppas han på ett nytänkande kring Gotlandstrafiken.
- Det kanske finns andra lösningar än ett rederi som bara kör traden Visby - Nynäshamn och Visby - Oskarhamn. Ett rederi som kombinerar Gotland med andra destinationer i Östersjön kan kanske skapa ett annat prisläge, funderar han.
Och funderingar av denna art kommer att föras även på departementsnivå, lovar han.

Ulrica ska ha äran
Men just idag tycker han att både gotlänningar, trafikpolitiker och andra inblandade har all anledning att bara pusta ut och vara glada.
Han är väldigt nöjd med beskedet från Ulrica Messing om de 100 extra miljonerna till Rikstrafiken som garanterar att varslen om indragna turer och kraftigt höjda biljettpriser på Gotlandsfärjorna inte kommer att verkställas.
- Det är Ulrica Messing som ska ha äran för det här, hon har gjort ett oerhört fint jobb, säger Thage G. Peterson.
På Gotland har det knorrats en hel del över att beskedet kom så sent, bara en dag innan Rikstrafiken skulle ta det slutgiltiga beslutet om försämringarna.

Omfördelning
- Det kunde nog inte gå fortare. 100 miljoner kronor är inga småpengar i en budget där man måste slåss om varenda krona. Det handlar om att omprioritera och förhandla och att få samarbetspartierna med sig. Det är ett svårt arbete och här har Ulrica Messing lyckats, säger han.
Merparten av de 100 miljoner kronor som under 2006 och 2007 tillförs Rikstrafiken öronmärkta för Gotlands färjetrafik kommer att tas från Banverket.
- Vi omfördelar från andra poster i transportpolitiken, främst från Banverkets anslag, förklarade infrastrukturminister Ulrica Messing i en radiointervju i går.
Banverket blir av med pengar och Rikstrafiken vinner.

Regeringsdialog
Är det en dragkamp om pengarna? Är det så det går till på de statliga verken?
- Nej, absolut inte, säger Olof Lundvall, informationschef på Rikstrafiken. Vi har ett uppdrag att utföra och får ett årligt anslag att hålla oss inom. Det finns en utbredd missuppfattning om att vi sen springer till regeringen och ber om mer pengar när det kärvar, men så är det inte.
- Men vi har informerat regeringen om vad effekten av kostnadsökningarna blir när det gäller färjetrafiken på Gotland. Vi jobbar alltid i nära dialog med regeringen, fortsätter han.
Att regeringen nu tagit intryck av det här och alla andra påtryckningar man fått är man bara glad för på Rikstrafiken. Nu slapp man ta ett impopulärt beslut om höjda priser och indragna turer.

Givna ramar krävs
Men det här tillskottet gäller bara i två år. När det nya avtalet om färjetrafik ska tecknas 2007 kommer ni då att gå tillbaka och utgå från den nivå på budget som gällde innan extrapengarna?
- Det vågar jag inte spekulera i, men naturligtvis måste vi teckna ett avtal som är ekonomiskt hållbart och ryms inom givna ramar, säger Olof Lundvall på Rikstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!