Nystart för naturvetenskap och teknik vid Högskolan
Naturvetenskap och teknik är ämnesområden som byggs upp på nytt vid Högskolan på Gotland. Kritiken var skarp för två år sedan när den gamla teknikutbildningen lades ner och banden klipptes med KTH.Nu är naturvetenskap och teknik en egen institution med flera olika utbildningar vid Högskolan. Studenterna fyller i stort sett kursernas kvoter och många av de tidigare KTH-lärarna är anställda vid Hgo.
Kritiska röster höjdes mot att Högskolan valde att avveckla samarbetet med KTH, mot att de tekniska utbildningarna lades ner och man befarade att kompetensen i lärarkåren skulle förloras.
Så har inte skett. Vi fyller i stort sett studentkvoten på de olika programmen och utbildningarna i naturvetenskap och teknik och många av de tidigare KTH-lärarna är kvar vid den nya institutionen, konstaterar Gunnar Björkman, högskoleadjunkt i datavetenskap och vice prefekt vid institutionen för naturvetenskap och teknik.
Redan vid höstterminen 2002 startade Högskolan ett nytt 120 poängs utbildningsprogram i Kommunikations- och kvalitetsteknik. Sedan tidigare fanns i Systemintegration och programmering, på 80 respektive 120 poäng och en 40 poängskurs i Kvalitets- och verksamhetsutveckling. På systemintegration och programmering går nu årskurs två, parallellt med nya förstaårsstudenter.
Till hösten 2003 startar Design och konstruktion, ett nytt utbildningsprogram på 120 poäng där naturvetenskap förenas med teknik och estetik. Syftet är att utveckla studenterna som skapande designer. Det är en utbildning som ska ske i samverkan med bland annat Konstskolan på Gotland, tidvis med arbete i Konstskolans ateljéer.
En del utbildningar fanns redan tidigare. Nytt är de mer tekniskt inriktade utbildningarna i samarbete med näringslivet på Gotland, förklarar Gunnar Björkman.
De senaste åren har i princip ett nytt program inom ämnesområdet sjösatts per läsår vid Högskolan på Gotland. Sedan den 1 juli förra året är Institutionen för naturvetenskap och teknik också en av tre egna institutioner vid Högskolan.
Institutionen för naturvetenskap och teknik rymmer också utbildning i biologi, vindkraft, kustzonsförvaltning och ekologi, vilka redan tidigare fanns vid Hgo. Nytt är de mer tekniskt inriktade utbildningarna.
Vi har ett bra samarbete med näringsliv och företag. Studentillströmningen är god, liksom genomströmningen, även om det generellt sett tar längre tid för naturvetare att avsluta sina studier.
<span class=MR>Sänkta krav</span>
När det gäller förkunskap för behörighet att söka till naturvetenskap och teknik gäller numera sänkta krav i exempelvis matematik och fysik. Skälet är en anpassning till de förändringar som skett inom gymnasieskolan.
Vi ser till både de som har goda förkunskaper och de som har lägre kunskapsnivå. Därför delar vi upp studenterna på två spår. Den matematik som behövs för högskolenivån integreras i undervisningen och därmed kan vi tillgodose kvalitén hos båda kategorierna och lyfta samtliga till en gemensam bas.
Närhet till företag och projektinriktning, liksom tentamensfria studier är vad som skiljer utbildningarna i teknik vid Högskolan på Gotland från liknande utbildningar vid andra lärosäten. I stället för stora avslutande tentamina examinerar och kontrolleras studenternas kunskaper kontinuerligt.
<span class=MR>Samarbete gymnasieskolan</span>
Nu vill vi gärna bygga vidare på kontakterna med gymnasieskolans lärare i matematik, fysik, kemi, biologi och teknik, men också med lärarna på el- bygg- samhälls- och estetiska program, slår Gunnar Björkman fast.
För framtiden håller han tummarna för läsåret 2005. Då ska institutionen för naturvetenskap och teknik gå för fulla segel med studenter i samtliga tre årskurser på alla program.
Det passar perfekt i tid med de stora gymnasiekullar som kommer att gå ut. Nu marknadsför vi våra olika utbildningsprogram bland annat med en ny website.
Framåt i tid, när uppbyggnadsskedet av institutionen är avslutat och stabiliserat, väntar nästa steg att ta. Förhoppningar finns på att introducera en magisterexamen med bredd, som ett komplement till en kandidatexamen i naturvetenskap, teknik, humaniora eller samhällsvetenskap.
Vi vill erbjuda de kurser och program som studenterna verkligen behöver och vill ha. Det innefattar också att återinföra någon form av basår/collegeår, säger Gunnar Björkman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!