Nytt bolag ska få Gotland att klättra
Bättre samordning av marknadsföring och insatser för näringslivet ska få Gotland att klättra på näringslivsrankingen.Förslaget är att bilda ett särskilt bolag för detta.
Utredningar har visat att det går att effektivisera deras arbete.
- Vi behöver få bättre utdelning på de pengar vi satsar. Förslaget att bilda ett bolag har vuxit fram under de diskussioner vi haft med de olika aktörerna. Det är flera faktorer som bidragit, säger kommunens utvecklingsdirektör Per Lindskog.
Förändringar på gång
Bland annat löper projekttiden för Tillväxt Gotland ut vid årsskiftet, Gotlands turistförening har ekonomiska svårigheter, Almis roll när det gäller rådgivning kan förändras och flera tidigare delägare i Gotland Interactive Park har dragit sig ur.
Redan i slutet av 2008 bildades en samordningsgrupp av Tillväxt Gotland, Almi företagspartner, Coompanion Gotland, Gotland Interactive Park, Gotlands Industrihus AB, Gotlands turistförening, Gotlands kommun och Hushållningssällskapet.
Kommunen äger mest
Det nya bolaget kommer ägas till 51 procent av kommunen och 49 procent av näringsliv och organisationer.
Frågan ska diskuteras vid budgetberedningen och den 27 maj väntas kommunstyrelsen ta ett beslut på om man ska arbeta vidare med frågan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!