Nytt flygbolag på Gotland

Flyg Bunge-Bromma en eller sju dagar i veckan? Javisst, om det behövs!
Det menar delägarna i nybildade Rauk Air AB.

Elsälj. Esso Eriksson från elbolaget Kraft och kultur ser fortfarande nöjd ut efter att företaget i fjol tecknade elavtal med Gotlands kommun, mitt framför näsan på delvis kommunägda Geab.

Elsälj. Esso Eriksson från elbolaget Kraft och kultur ser fortfarande nöjd ut efter att företaget i fjol tecknade elavtal med Gotlands kommun, mitt framför näsan på delvis kommunägda Geab.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2011-08-26 04:00

Rauk Airs ordförande är Sven-Olof "Esso" Eriksson - Fårösundsbo, konsult och ordförande i Fårö-Fårösunds företagareförening.

- Vi är ett gäng människor på norra Gotland, allt från företagare till privatpersoner, som dels har ett genuint intresse för flyg och flygplan och dels har ett behov av att flyga - och det på tider som inte alltid passar de befintliga bolagen. Jag flyger jättemycket med dem och kommer att fortsätta med det, men... ska vi bli 60 000 på ön måste man göra det lättare för människor att vara här.

Ett eget flygbolag är en variant, menar Esso Eriksson.

- Nu är vi sju delägare. Vi har för avsikt att öka antalet till 20 under de närmsta veckorna.

Vilka tar ni in?

- Vi har kontakt med folk som är intresserade. Jag vill påpeka att det är en mix av bofasta, som jag, och människor som bor både här och på fastlandet och gärna vill tillbringa mer tid på ön. Vi har ju dessutom Bunge flygfält här!


Köp eller hyra
Nästa steg är att hitta ett sexsitsigt och tvåmotorigt flygplan att köpa, leasa eller hyra. Vilket är inte bestämt än, säger Esso Eriksson.

Får andra köpa plats i planet, eller hyra det?

- Nej. Då är man inne på taxiflyg. För att flyga med vårt plan måste man vara delägare. Det går inte att tumma på.

Inte ens om man "har tumme" med en delägare?

- Jag tror inte det. Den här formen finns redan på andra platser i landet, men jag har inte detaljstuderat vad som gäller. Det ska jag göra.

Esso Eriksson menar att konceptet ger vinster tids- och miljömässigt.

- När jag flyger från Visby kör jag elva mil. Bilen tar en liter milen - så kommer flygplansbränslet på det. Vårt plan tar ungefär 50 liter Bunge-Bromma. Det kan vi vara fem passagerare som delar på.

Esso Eriksson tror att Rauk Air är redo att genomföra sina första flygningar under tidig vår 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!