Fraktpriserna är en fråga som de gotländska livsmedelsproducenterna länge kämpat för att få ner. Gotlandstillägget ingår i den diskussionen.
- Just nu vill vi inte rucka på det eftersom det är så komplicerat. Att ta bort längdmetertaxan skulle vara lätt och kräva minst administration, säger Anna Törnfelt.
Grymt bra skörd
Frans Brozén, ekologisk odlare på Fårö, är en av de pådrivande för att snabbt hitta en lösning. Samtidigt som han berättar att lantbrukarna haft ett rekordår, finns det bekymmer.
- Jag har aldrig sett maken till skörd och kvaliteten på potatisen är grymt bra. Fick vi bara bort fördyringen med frakten, skulle det ge Gotland så mycket tillbaka säger han.
Enklaste vägen är att ta bort längdmetertaxan.
- Då får vi rättvisa konkurrensförhållanden och kan arbeta på samma villkor som andra företag i landet, säger Frans Brozén.
Att ta bort längdmetertaxan skulle gälla alla, vilket innebär att bussar och andra transporter också skulle gynnas av lägre transportpriser.
- Det är bara någon procent som inte ingår i livsmedelsproducenternas grupp, säger Anna Törnfelt.
2017 är försent
LRF driver frågan tillsammans med förbundsordföranden samt de flesta företagen på Gotland i livsmedelsbranschen och Gotlands riksdagsmän.
- Det är vårt förslag på åtgärd för att vi ska klara att överleva. Vi kan inte vänta på ett nytt färjeavtal 2017. Då kommer folk att lägga av. Det är upp till Sveriges regering att avgöra om vi ska ingå i den svenska produktionen men då måste de ge oss rättvisa konkurrensförhållanden.
Idag uppvaktar man regering ihop med det stora Gotlandsupproret i Stockholm.