Nytt projekt ska göra Gotland bäst på mat

För att Gotland ska bli ledande som hållbar matdestination i Sverige måste producenter kunna nå ut med sina produkter och hela livsmedelskedjan samordnas. Därför startas nu operation Matbyrån.

Producenter ska få hjälp att få ut sina livsmedel till konsumenter.

Producenter ska få hjälp att få ut sina livsmedel till konsumenter.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Gotland2020-06-17 16:20

Det är Gotland Grönt Centrum, Tillväxt Gotland och LRF som går samman i operation Matbyrån. Uppdraget att stötta öns mat- och livsmedelsföretag har de fått av länsstyrelsen och Region Gotland. Pengarna, 2,4 miljoner kronor, kommer från det nationella landsbygdsprogrammet.

Tillväxt Gotland har redan EU-projektet Sustainable Speis som ska stärka Gotland som matdestination, och Matbyrån är en förlängning av Sustainable Speis.

– De får så oerhört mycket frågor från krögare, producenter och butiker och vi såg att det fanns ett behov av en byrå som man kan vända sig till och få hjälp, säger Paul Dino Larsson, ordförande för Tillväxt Gotland.

Matbyrån är alltså till för hela kedjan, från livsmedelsproducenter till konsument. 

– Våra primärproducenter är otroligt duktiga, men alla mäktar inte med att få ut sina produkter. Det är viktigt att de får den stöttning de behöver för att länkas ihop med handeln, restauranger, grossister och slutligen konsumenten, säger Paul Dino Larsson.

Målet är glasklart:

– Vi ska bli absolut bäst i Sverige på mat, framför allt som hållbar matdestination och med det skapa fler reseanledningar till Gotland, säger Paul Dino Larsson.

Att bli bäst är dock ingenting som sker över en natt.

– Det kommer att ta sin tid. Det här projektet är 2,5 år. Förhoppningsvis leder det i längden till att företag kan anställa fler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!