Obältad busstur kan kosta 1 500

Många struntar i bussarnas bälten. Flera resenärer har fått böta. Nu planerar polisen razzior med civilklädd personal i öns bussar.

Gör insats. Roger Nyd planerar razzior med civila poliser på öns bussar.ARKIVFOTO: ROLF JÖNSSON

Gör insats. Roger Nyd planerar razzior med civila poliser på öns bussar.ARKIVFOTO: ROLF JÖNSSON

Foto: Rolf Jönsson

gotland2011-09-21 04:00

Den svåra trafikolyckan på vägen mellan Gävle och Uppsala 2007 då sex personer omkom, visade svart på vitt. Bussen frontalkrockade i hög hastighet och flera av dem som inte satt fastspända slungades ut genom fönstren. De som använde bussens bälten klarade sig. Av dem som dog saknade samtliga bälten.

Nu vill polisen på Gotland dra nytta av lärdomarna från den svåra olyckan på fastlandet.


Många obältade
För verkligheten ser annorlunda ut. När bussen mot Hemse rullar från stationen är det många som struntar i att knäppa fast sig. Trots att de vet att bältet skulle kunna rädda liv.

Längst fram sitter Bittan Rubin, ordentligt fastspänd.

- Jag använder alltid bälte i bussen, säger hon, en av få som följer lagen.


Dåligt med bälten
Roger Nyd är chef för polisens ordningsavdelning. Vid de vanliga trafikkontrollerna görs inga undantag för bussar i linjetrafik.

- Vi brukar vinka in bussarna och tyvärr ser det dåligt ut med användandet av bälten, säger han.

Det är lag på att använda bälte i bussarna, och för drygt ett år sedan förde polisen samtal med chaufförerna på de gotländska bussbolagen. Resultatet av detta blev ljusskyltar med en text om att "Bälte ska användas" längts fram i bussarna. Men det ökade inte användandet av bälten särskilt nämnvärt.

- Men nu med skyltningen finns förutsättningarna att bötfälla den som inte är bältad, konstaterar Roger Nyd.


Dyra böter
För dem som struntar i Transportstyrelsens krav på bältesanvändning kan det bli dyrt. Bötesbeloppet är det samma som i personbil, 1 500 kronor. Redan har flera bussresenärer utan bälte fått böta.

För polisen kan det i en vanlig trafikkontroll vara svårt att bevisa vem som saknat bälte om personen hävdar att bältet knäppts av när bussen stannat. Därför har polisen jobbat i civila kläder.

- När vi åkte med konstaterade vi att användandet av bälte var dåligt. Då nöjde vi oss med en tillsägelse, men nu planerar vi civilklädda razzior på bussarna. Det är den möjlighet vi har, säger Roger Nyd.

Han menar att många av de gotländska busstrafikanterna tycks tro att det är frivilligt att använda bussarnas bälten.


Chaufförernas tjat
Polisens planerade bältesrazzior välkomnas av Ronny Olofsson, vd på Gotlandsbuss.

- Polisen får väl sätta fast ett antal så det händer något, säger han och menar att bältesproblematiken är mer än jobbig för chaufförerna.

Enligt Ronny Olofsson säger chaufförerna till flera gånger och det finns stora och små klisterlappar.

- Vi är läskunniga allihopa, ändå är det bara äldre och barn som använder bälten, säger han och konstaterar att om någon av öns bussar skulle tippa i samband med en olycka, så far de som inte suttit bältade runt fritt i bussen, medan de som följt lagen kan känna sig betydligt säkrare.

I taxi eller buss utrustad med bälte ska chauffören ansvara för att passagerare som är under 15 år använder säkerhetsbälte eller annan skyddsanordning.

Även om passageraren är över 15 år väljer dock många taxi- och minibusschaufförer på grund av olycksrisken att inte starta fordonet förrän alla i är bältade.

Från och med 5 mars 2007, efter bland annat bussolyckan utanför Rasbo 2007, måste alla bussar och tunga fordon byggda 2004 och framåt ha säkerhetsbälten vid alla sittplatser.

I bussar har säkerhetsbälten på allvar blivit vanliga först under 2000-talets första decennium och förslag och lagar på att införa det i landsvägd-/långfärdsbussar och skolbussar har tillkommit.

Källa: WIkipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!