Ödet vilar hos Luftfartsverket
Det är ännu ovisst hur det ska gå med Gotlands Flyghistoriska Förening och Gotlands Flygmuseum. Advokat Bengt Loquist efterlyste bidrag och sponsring till museet i en annons. Loquist berättar att det gav en handfull intresserade samt att det aviserats om "ett rejält bidrag" från en intressent som inte kan avslöjas.En lösning beror dock inte på föreningen utan på Luftfartsverket. Kommunen begär 80000 kr/året av föreningen i avgäld för marken.
En lösning beror dock inte på föreningen utan på Luftfartsverketom man kan väga in fler faktorer än bara hyran.
<span class=MR>"Ingen avundsvärd sits"</span>
Ska föreningen avhysas så innebär det kostnader och besvär. Om man driver föreningen mot en konkurs så går det inte att backa, då rullar det på, förklarar Bengt Loquist.
Det är ingen avundsvärd sits som Luftfartsverket har skapat för föreningen, påpekar Bengt Loquist.
Blir det en konkurs så är det skattebetalarna och statens Flygvapenmuseum i Linköping som får betala. Museet i Linköping ska i så fall forsla flygplanen från ön men det innebär dryga kostnader. Det har pratats om att sälja dem som skrot, avslöjar Loquist.
Terminalbyggnaden ses som en belastning för Luftfartsverket och det hade varit enklast att elda upp den men byggnaden är kulturminnesmärkt och där står det gotländska flygets vagga ett stenkast från den nuvarande flygverksamheten. På sätt och vis är det ganska unikt, säger Bengt Loquist.
<span class=MR>Krav från kommunen</span>
Domen vinner laga kraft den 12 december och innan dess är det upp till Luftfartsverket att klara ut om man är så pass nöjd att man kan avtala bort verkställbarheten och betalningsskyldigheten. Är man överens om ett visst antal kronor och avstår man från vidare krav så är det bindande, förklarar Loquist.
Om Luftfartsverket vill ha ut föreningen den 12 december blir det svårt att genomföra med frivilliga krafter, säger Bengt Loquist.
Det är inte bara lokalerna som föreningen ska klara utan också besittningen till marken. Loquist berättar att Gotlands kommun har kommit med ett krav på 80000 kronor om året för avgälden på 20000 kvadratmeter industrimark.
Någon industri går det knappast att lägga där med tanke på närheten till flygfältet och de byggnadsbegränsningar som detta innebär.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!