Officerare i skolans värld

Intresset för människor och utbildning har de haft med sig från början.
Det fick dem att söka sig till officersyrket.
Idag leder samma intresse dem in i skolans värld.
Pontus Martelleur, Mats Lagerqvist och Jan Östre deltar sedan i höstas i ett nationellt trainéeprogram för blivande skolledare.

Gotland2005-12-24 06:00
När regementsnedläggningen på Gotland var ett faktum engagerades bland annat Trygghetsstiftelsen i att hjälpa före detta försvarsanställda att hitta nya yrkes-och utbildningsvägar.
Skolan var ett av de områden man såg som lämpligt för vissa officerare, där skulle deras erfarenhet och kunskap passa, tyckte man.
Förre vd:n på Kommunförbundet, Evert Lindholm, med en gedigen karriär inom skolans värld bakom sig, fick Trygghetsstiftelsens uppgift att leda en trainéeutbildning för före detta officerare med inriktning mot skolledaruppgifter.

33 från hela landet
I september månad var det klart för kursstart. 33 personer från olika delar av landet hade valts ut bland ett stort antal sökande.
Utbildningstiden är på sex månader och den genomförs i samarbete med skolförvaltningar i kommuner runt om i landet.
Barn- och utbildningsförvaltningen i Gotlands kommun är en av samarbetspartnerna och här har man ställt upp med tre platser.

Majors grad
Sedan september månad går Pontus Martelleur som trainée hos Charlotte Lilja, rektor på Richard Steffengymnasiet, Mats Lagerqvist är trainée hos Inger Hägg, rektor på Elfria Andréegymnasiet och Jan Östre har sin trainéeplacering hos Gertrud Liljenberg, rektor på S:t Hansskolan i Visby.
Alla tre har en bakgrund som officerare vid Gotlands regemente, alla med majors grad och med en cirka 20-årig erfarenhet som arbetsledare i det militära.
Att ha fått plats i det här utbildningsprogrammet ser de som en chans och en nystart. Modellen med trainéeutbildning tycker de är utmärkt.

Inte så stora kontraster
- Att sätta sig in i och förstå en ny kultur, i det här fallet skolans, är inte helt lätt. Trainéeprogrammet ger oss chans att under ett halvår pröva på och lära känna skolans värld. Teorietisk utbildning blandas med praktik, vi går parallellt med våra rektorer och får lära känna arbetet inifrån. Det är en perfekt utbildningsform, tycker de tre.
De är också oerhört nöjda med mottagandet på sina respektive skolor.
- Vi har blivit väldigt fint mottagna, säger de.
Man kan lätt tro att kontrasterna mellan arbete i det militära och skolan är stora, men de före detta officerarna kan hitta fler likheter än skillnader.
- Utbildning är det primära både i skolan och i det militära. Det handlar om verksamheter med lärandet i centrum och med en ständig utveckling. Där har du likheterna. Och detta att det är människor man arbetar med, säger Mats Lagerqvist.

Ingen har gjort om sig
Det är i målsättningen verksamheterna skiljer sig. Skolan är individinriktad, där handlar det om den enskilde elevens utveckling medan man i det militära betonar gruppen, och resultatet.
Ledarstilen då? Funkar det att som skolledare agera likadant som en officer?
- Ja, i princip. Jag tror ingen av oss känner att vi behövt göra om oss när vi kommit till skolan. Det är klart att man måste situationsanpassa sitt ledarskap, det måste man alltid. I skolan pekar du inte med hela handen så som du kanske varit tvungen att göra i det militära, det är ju en annan typ av verksamhet. Men som personer tror jag ingen av oss känt att vi behövt göra om oss, säger Jan Östre.

Ingen lärarutbildning
Det ledarskap de lärt sig funkar, tycker de. Att leda och samordna; kommunicera, utveckla och kunna ta hand om konflikter. Det är vad de sysslat med i det militära och det är vad jobbet i skolan också handlar om till stor del.
- Halva utbildningstiden arbetar vi parallellt med våra respektive rektorer och andra halvan jobbar vi med studieuppgifter, vi lär oss skolans uppbyggnad och regelverk, vi studerar lagar som är kopplade till verksamheten med mera.
Några pedagoger blir de inte, det är inte fråga om någon lärarutbildning.
- Nej, det här är en renodlad ledarskapsutbildning för arbete inom skolan. Utbildningen kvalificerar oss till tjänster som skolledare eller rektorer, säger de.
I februari avslutas utbildningen.
Vad väntar er då?
- Arbetslöshet kanske, svarar de med ett tvetydigt skratt.

Utvecklande möjlighet
Så gott om skolledartjänster är det inte på Gotland. Enligt tidigare statistik sker det visserligen en omsättning på cirka 8-10 rektorer per år, men om några tjänster blir vakant det närmaste halvåret är tveksamt.
- Oavsett hur det blir med jobb är det väldigt utvecklande att ha fått den här chansen och vi är i varje fall en erfarenhet rikare tack vare trainéeprogrammet, säger Pontus Martelleur.
Trainée är en utbildningsform som sker i samverkan med en arbetsplats, myndighet eller företag. En specialiserad utbildning på plats för personer som redan har en grundutbildning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!