OK för långsammare turer
Tio års avtalstid och större valfrihet för rederierna att lägga upp turerna. Den nya underlaget för kraven på den framtida färjetrafiken öppnar även för långsammare färjetrafik. - Vi har resonerat med rederier efter förra upphandlingen och vi har försökt ta hänsyn till åsikterna, säger Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert.
- Vi har försökt att ta hänsyn, och vi har goda förhoppningar att det den här gången ska leda till flera anbud. Vi tycker att vi mött intresse och vår förhoppning är att det här leder till tung konkurrens. Vi har ett statligt ägande som sista alternativ, men vi tror att det innebär nackdelar om vi tvingas välja det, säger Staffan Widlert.
I underlaget som nu tagits fram finns större valfrihet att lägga upp turer på respektive dag. Tidigare detaljstyrdes trafiken även genom hur många platser som skulle finnas på färjorna, nu accepteras en variation, så länge rederiet klarar ökningar i trafiken.
- Det här innebär att anbudsgivarna kan anpassa trafik efter hur resandet utvecklas. Skulle det visa sig att de flesta börjar ta semester senare, kan rederiet anpassa sig efter det, säger Staffan Widlert.
Turerna blir tillåtna att flytta efter säsong, men fortfarande krävs lika många resor som i dag, plus en ökning på 1,5 procent. Ett grundkrav som satts utifrån beräknat ökat resande i framtiden.
Långsammare färjor
Det nya underlaget öppnar också för långsammare trafik. Jämfört med bastrafiken vintertid, kan turerna till Nynäshamn i framtiden bli en halvtimme längre, och turerna till Oskarshamn en timme längre. Samtidigt ställs kravpå tio minuter kortare incheckningstid på båda färjelinjerna.
- Men vi kommer att värdera hastighet i anbuden. Den som kör långsam trafik ska inte kunna ta ut lika höga priser som för snabba överfartsresor. Det blir inte lätt att lägga långsamma anbud för att spara pengar, säger Staffan Widlert.
Bränslebesparing premieras
Bränslesnåla fartyg kommer att premieras och inte bara långsamgående fartyg kan spara på bränsle, även nybyggda snabba fartyg kan vara bränslesnåla, påpekar Staffan Widlert.
- Det finns två sätt att spara bränsle, det ena är att köra långsamt, det andra är att använda sig av modern teknik. Det här kravet har vi dels för miljön, och även för statens risker i samband med dyrare bränsle, säger Staffan Widlert.
Delat ansvar
Trafikanter och staten får vara med och bära varsin del av en ökad kostnad för bränsle, även i det nya upphandlingsunderlaget.
I det förra underlaget var avtalstiden sex år, efter gällande EU-krav. Nu kan operatörerna även välja att lägga anbud för tio år, något Staffan Widlert menar är positivt. Sex års avtalstid innebar att de investeringar rederierna måste göra under den tiden var för stora, tror han.
Senast den 21 december ska intresserade rederier ha inkommit med anbud.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!