Ökade möjligheter att få fast oljesyndare
Så tänker SMHI jobba i framtiden.
Om man så att säga spelar den filmen baklänges kan man också lokalisera utsläppsplatsen och fastsälla vid vilken tid utsläppet skett.
När man kommit så långt kan man också ta reda på vilka fartyg som rört sig i området vid den aktuella tiden och därmed lista ett antal tänkbara oljesyndare.
Cecilia Ambjörn från SMHI berättade för Fredrik Reinfeldt om den modell som kan användas för att lättare hitta den som avsiktligt släppt ut olja i vattnet. Med tanke på att det ständigt är cirka 2 000 handelsfartyg i rörelse i Östersjön kan det bli som att leta efter den berömda nålen i den lika berömda höstacken om man inte kan ta hjälp av avancerad teknik.
Sedan ett år ungefär finns ett mycket bra hjälpmedel och för de flesta är uppgiften om detta något helt nytt. SMHI har inte på bred front informerat om detta. Men enkelt uttryckt kan man genom att ladda in en rad väderdata i en modell förutsäga hur ett utsläpp kommer att förflytta sig - och också vilken väg det gått för att nå sitt aktuella läge. Man kan med andra ord lokalisera utsläppsplatsen i efterhand.
Detta betyder att man kan förse den person som sköter förundersökningen på Kustbevakningen med ett bra underlag.
- Kännedomen om att den här metoden finns bör ha en avskräckande effekt, sa Cecilia Ambjörn.
Dock visar erfarenheten att det ändå är svårt att "nagla fast" syndaren så att han får sitt straff. Det är svårt att presentera bevis som håller rättsligt.
När Fredrik Reinfeldt tänkte högt visade det sig att han inte så mycket var inne på tanken att sätta fast syndarna utan mer på att hitta metoder för att undvika att utsläppen sker.
- Vi måste försöka förstå logiken i det som sker, sa han.
Fakta som framkom i det sammanhanget var att den mottagning av spillolja i hamnarna, vilken skall vara gratis, inte fungerar som tänkt. Dessutom tar det ett par timmar att bli av med oljan och talesättet att tid är pengar är verkligen gångbart då det gäller shipping. Målet är att ligga i hamn så kort tid som möjligt.
Mobilt omhändertagande?
- Är det inte möjligt att sköta omhändertagandet av oljan mobilt, undrade statsministern. Så slipper fartygen att ligga i hamn
Något direkt svar fick han väl inte, men den möjligheten nämndes jämsides med tanken på att ge fartygen någon form av kompensation för hamnvistelsen i samband med att man gör sig kvitt spilloljan. Eller kan man inte ombord hitta någon möjlighet att göra spilloljan till en produkt med något värde.
Funderingarna tyder på att det samtidigt som möjligheterna att få fast syndare ökat kommer att läggas större vikt vid att minimera utsläppen.
- Östersjön fungerar ju som ett badkar och då måste strategin vara att dämpa tillförseln av skadliga produkter, tyckte statsministern.
- Det tragiska är att även ett litet utsläpp kan döda tusentals fåglar,sa Cecilia Ambjörn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!