Sedan 2001, då EU-mopeden kom till Sverige började man också sälja så kallade mopedbilar. Mopedbilarna brukar också kallas för körkortsfria bilar eftersom man inte behöver något körkort utan bara ett förarbevis.
På Gotland har den största återförsäljaren, Löfqvist Cykel och Motor i Visby, sålt ett 60-tal bilar sedan 2001. Och i år har man märkt att intresset ökar.
- Hittills i år har vi sålt ett tiotal och det är mycket med tanke på hur stor befolkningen på Gotland är, säger Micke Löfqvist.
Risker
Mopedbilen tillhör precis som EU-mopeden klass I och det som krävs är alltså ett förarbevis och att man fyllt 15 år. Mopedbilen får köras i 45 kilometer i timmen.
- Det är eftertraktade fordon men man måste vara medveten om riskerna. Det är mycket plast i karossen och krockar man är man inte på långa vägar så skyddad som i en personbil. Det säger Thomas Andersson, pressekreterare på Vägverket.
Det farliga är att mopedbilen upplevs som en vanligt bil med värme och komfort inuti. Då är det lätt att glömma bort att man inte är lika skyddad.
Thomas Andersson berättar också att regeringen just nu diskuterar om det verkligen räcker med förarbevis och regeringen funderar även på att höja åldersgränsen till 16 år. Det gäller både för EU-mopeder och mopedbilar.
Dyrt att köpa
Enligt Micke Löfqvist på Löfqvist Cykel och Motor, är det väldigt få ungdomar som är intresserade av mopedbilar. Främst kanske för att de är väldigt dyra. En mopedbil ligger på mellan 100 000 och 140 0000 kronor. Istället är det äldre män och kvinnor som köper.
- En del som har köpt är äldre damer som aldrig har haft körkort. När deras män går bort upptäcker de att de behöver ett transportmedel.
Ökat intresse för ”körkortsfria” bilar
Hittills i år har det sålts ett tiotal på ön, trots att de är väldigt dyra. Men vägverket varnar för riskerna.
Dåvarande kulturministern Leif Pagrotsky prövar en mopedbil 2005.
Foto: HENRIK MONTGOMERY/SCANPIX
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!