Ökat tryck på butikerna att skydda kunderna

Mer folk på ön får butikerna att ta till extra åtgärder för att minska trängsel. "Det behövs en påminnelse när vi blir fler på ön", säger Eva Nypelius.

Kerstin Abramowski och dottern Linnea försöker handla bara en gång i veckan för att minska risken för smitta. De menar att öns butiksägare i stort sköter restriktionerna på ett bra sätt.

Kerstin Abramowski och dottern Linnea försöker handla bara en gång i veckan för att minska risken för smitta. De menar att öns butiksägare i stort sköter restriktionerna på ett bra sätt.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2020-07-07 07:41

Många butiker har vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen. Exempelvis har butiker satt upp plexiglas i kassorna, markerat på golvet vid kassorna för att påminna kunder om att hålla avstånd och erbjuder handsprit. Nu när Gotland öppnat för turism igen väljer Eva Nypelius (C), regionstyrelsens ordförande, och landshövding Anders Flanking att skicka brev till öns butiker, för att påminna om vikten av att följa Folkhälsomyndighetens råd för att minska spridningen av covid-19.

– Vi har fått ett stort förtroende i och med att vi får resa i sommar. Jag tycker att näringen sköter det jättebra men det behövs en påminnelse nu när vi blir fler människor på ön, säger Eva Nypelius.

Vidare skriver de i brevet att de har fått signaler om trängsel i vissa butiker, och påminner om Folkhälsomyndighetens råd att begränsa antalet kunder som vistas i butiken samtidigt.

– Vid några tillfällen har jag själv upplevt att det har varit trångt i butiker, och då har jag försökt att säga till. Vi har alla ett ansvar i det här, säger Anders Flanking.

Eva Ericson hör till de som också har reagerat och hon låter bli att handla om hon inte måste.

– Det är för mycket folk för att jag ska trängas i kassorna och i de trånga gångarna, säger hon.

Butiksägarna i stort sköter sig och har gjort vad de kan, menar Eva Ericson. Däremot tycker hon att andra är dåliga på att visa respekt och att hålla avstånd.

– När människor är ute i samhället glömmer de bort att vi lever i en pandemi.

På Stora Coop i Visby har man än så länge inte haft några problem med trängsel, säger Markus Wahlgren, stormarknadschef.

– Jag tror att problemet är större i de små butikerna. Men är man orolig, kom inte till butiken mellan klockan 16 och 18 när det är som mest folk. Kom precis efter öppning eller innan stängning så är det luftigare, säger han.

Inte heller på Coop i Ljugarn är trängseln något bekymmer, men butikschefen Carina Aspnor tror att kundtillströmningen kommer att öka från och med denna vecka.

– Det är en utmaning med en liten butik. Vi försöker fånga folk som går in i grupp, att kanske inte alla i sällskapet behöver gå med in. Om det blir för många kommer vi börja slussa in folk, säger hon.

Tomas Walfridsson, Ica-handlare i Roma, tycker att gotlänningar sköter sig bra i butiken och respekterar riktlinjerna.

– Vi har varit förskonade från trängsel än så länge. Men vi är förberedda och håller koll och kommer att ropa ut i högtalarsystemet om det blir trängre än acceptabelt.

Många butiker införde tidigt rekommendationer till riskgrupper att handla på morgnarna. 

– Jag handlade klockan 08 i början, men då var det fler än om man handlade lite senare, säger Kerstin Abramowski och packar kassvis med mat i kundvagnen hos Ica i Roma.

Veckohandel har blivit ett sätt för henne att minska riskerna. Dottern Linnea menar att situationen i butikerna generellt är bättre på Gotland än i Sollentuna där hon annars bor.

– Där är smockat med folk, säger hon och berättar att många i Stockholm bär munskydd och handskar när de handlar.

I entrén till Stora Coop tvättar Anna-Stina Larsson händerna innan hon dessutom spritar dem. Trots att hon hör till riskgrupperna är hon inte särskilt orolig. Däremot försöker hon hålla sig till de nödvändigaste affärsbesöken.

– Klädaffärer har jag inte varit i sedan januari, säger hon.

Riktlinjer för handeln

Åtgärder som verksamheter kan ta för att förhindra smittspridning av covid-19 kan till exempel vara att:

sätta upp information till kunder,

markera avstånd på golvet där köer kan bildas,

möblera om eller på annat sätt skapa utrymme för att undvika trängsel,

erbjuda möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjuder handsprit,

undvika att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!