Okej bygga om bensinbilar för miljöbränslen
Miljöminister Andreas Carlgren vill underlätta för dem som vill bygga om sin gamla bensinbil så att den kan köras på ett miljövänligare bränsle. Men det förutsätter typgodkända konverteringssatser.
Och det är olagligt att köra en bil med annat drivmedel än den är registrerad för. Vanlig bensin, "handelsbränsle", har numera fem procent etanol iblandat, att blanda i mer själv är inte heller tillåtet även om det går.
Hemmafixarens arbete kan också leda till att bilen egentligen inte blir miljövänligare, enligt både Lars Rask på Vägverket och Martin Larsson på regeringskansliet. De tror att många som hittills konverterat sina bilar till exempelvis etanol snarast har gjort det för att etanol är billigare än bensin.
Bilindustrin ointresserad
Lars Rask sa häromdagen att bilindustrin hittills varit ointresserad av att ta fram konverteringssatser som avgascertifieras och typgodkänns för olika bilmodeller, vilket är förutsättningen för att kunna nyregistrera en ombyggd bil för ett annat bränsle.
Men nu kommer regeringen med ett förslag till lagändring som syftar på just det, att det ska bli tillåtet att bygga om bilar med färdiga efterkonverteringssatser. Inte att hemmafixarens trix ska bli lagligt.
Avsikten är att Vägverket ska ta fram regler för typgodkända konverteringssatser, och om den ombyggda bilen uppfyller kraven ska den kunna nyregistreras som en miljöbil. Att få del av miljöbilspremien på 10 000 kronor förutsätter dock i princip att bilen är ny, enligt Martin Larsson på regeringskansliet.
Inget skydd
Återstår att se om bilindustrin vill satsa på konverterings-kit.
- Vem som helst kan i och för sig ta fram kittet, bara det klarar kraven så att det kan godkännas. Då gäller också konsumentskyddet och ansvaret ligger hos den som konstruerat kitet. Den som fixar ombyggnaden med egna grejer har inget skydd, tveksamt om ens försäkringen gäller. Dessutom har staten ingen koll på om avgaskraven uppfylls, menar Martin Larsson.
5 000 bilar per år
Enligt honom finns uppskattningar på att omkring 5 000 bilar årligen skulle byggas om efter föreslagen lagändring.
Kostnaden för efterkonvertering med godkänd utrustning uppskattar Martin Larsson till "kanske mellan 20 000 och 40 000 kronor, men jag vet egentligen inte". Att jämföra med några tusenlappar som hemmafixarna säger sig komma undan med i dagsläget.
- Det är svårt att sia om hur stort genomslag det får, men det finns en viss efterfrågan och ambitionen är att regelverket ska underlätta, menar Martin Larsson.
Även om den nya lagen blir verklighet så innebär det alltså inte att den ombyggda bil, som GA berättat om, med automatik blir laglig. Eller någon av de bilar som hittills byggts om.
Riksdagen kommer att behandla lagförslaget i början av nästa år och ändringen förslås träda i kraft den 1 juli 2008.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!