Förra året sattes ett nytt rekord för personliga registreringsskyltar i Sverige, med 3 564 beviljade ansökningar – den högsta siffran som Transportstyrelsen uppmätt under ett enskilt år.
På Gotland rullar nu 113 fordon med egendesignade skyltar, varav 15 beviljades under 2024. En som har fått tillståndet förlängt för sin skylt är Rolf Gardell.
– Jag pratade om att skaffa en i många år innan jag slog till. Det blev när jag fyllde 60, berättar han.
Hans skylt sticker ut. Inte bara för att den är personlig, utan för att den väcker reaktioner.
– Folk kommer fram, och de som inte gör det märker jag ändå reagerar. De vänder sig om och tittar två gånger. Man kan ha smeknamn och initialer men min är lite provokativ. Jag vill skapa uppmärksamhet för ägget - det är det perfekta mellanmålet, säger han.
Det är inte bara Rolf Gardell som vill sätta personlig prägel på bilen. Eva Isaksen, utredare på Transportstyrelsen, menar att det är en tydlig trend.
– Vi ser en uppgång i antalet beviljade personliga registreringsskyltar under förra året. Det är tydligt att människor vill sticka ut och synas i trafiken, säger hon i ett pressmeddelande.
För att få en personlig registreringsskylt beviljad måste kombinationen vara ledig, bestå av två till sju tecken och inte kunna förväxlas med ett ordinarie registreringsnummer. Om den innehåller ett produkt- eller företagsnamn krävs tillstånd från rättighetsinnehavaren. Dessutom får skylten inte vara stötande.
En titt på beviljade personliga registreringsskyltar avslöjar en imponerande kreativitet. Fordonsägare väljer allt från miljöbudskap och geografiska referenser till bilmodeller, namn och blinkningar till det gamla nummersystemet med länsbokstäver. Eva Isaksen bekräftar att uppfinningsrikedomen hos dem som ansöker är stor.
– Det är ofta rätt roligt att läsa deras ansökningar. Samtidigt kan det ibland vara svårt att förstå innebörden i en efterfrågad skyltkombination. Då begär vi en förklaring från den som ansökt, säger hon.
Från och med i år kostar en personlig registreringsskylt 6 900 kronor. Förutom att ge bilen en unik identitet som gäller i tio år, så går en stor del av avgiften till ”Skyltfonden”, som finansierar olika projekt för att göra Sveriges vägar säkrare. Enligt Eva Isaksen får skyltarna därmed en dubbel betydelse.
– Personliga registreringsskyltar är något som ger leenden och reaktioner i trafiken, men det är också ett sätt att finansiera arbetet med att förbättra trafiksäkerheten i landet. Det tror jag inte att alla är medvetna om.