Ölandstrafiken - en förlustaffär
När Gotlandsbolaget i nästa månad återupptar trafiken till Öland vet man redan i förväg att det blir en förlustaffär för rederiet. Det är Gotlandsbolaget inte ensamt om. De flesta andra rederier som provat på trafik mellan Öland och Gotland har gått back ekonomiskt. Värst var det för Litorina Line. Där slutade det med konkurs och flera inblandade förlorade stora pengar.
Men i modern tid var det Oskarshamn-baserade Ö-linjen eller Nordö-rederiet som tog initiativet till att få igång förbindelsen mellan Öland och Gotland igen. De småländska bröderna Ebert och Lennart Petersson byggde om en lastbåt till bilfärja - på samma sätt som Slite-redaren Carl Bertil Myrsten startade sin trafik på Åland.
M/S Nordpol hette premiärbåten som sattes in på linjen Grankullavik - Klintehamn sommaren 1959. Det fanns plats för 60 bilar ute på däck, men särskilt mycket utrymme för passagerare fanns inte - de fick sitta kvar i sina bilar!
Planer på svävare
Trots den minst sagt primitiva starten blev linjen riktigt populär och året därpå byttes "Nordpol" ut mot en större båt med samma namn. Och Nordö bara växte och växte. Skaffade helt nya båtar som Gotlänningen och Ölänningen, funderade till och med på att sätta in en svävare, och trafikerade fler och fler hamnar både på Gotland och fastlandet. Snart var rederiet på väg att bli större än självaste Gotlandsbolaget, som vid det här laget fyllde 100 år - och närapå också kändes som en hundraåring.
Men konkurrensen från Nordö gav Gotlandsbolaget en injektion och 1967 lyckades rederiet - bland annat genom att låna pengar från just Nordö(!) - köpa upp den svåra konkurrenten. Därmed lämnade bröderna Petersson både Gotland och Östersjön för att söka sig lyckan på annat håll.
Med "Fimpen"
I konkurrens med Nordö startade Gotlandsbolaget 1966 trafik på Öland. Lilla Polhem, Fimpen kallad, passerade mitt i natten Grankullavik på väg från Oskarshamn. Fanns inga passagerare att hämta på Öland blinkade någon inne i hamnen med en lampa så att Polhem slapp gå in!
Efter köpet av Nordö fortsatte Gotlandsbolaget trafiken på Öland - nu både från Klintehamn och Visby. Förutom Polhem (som också Nordö använt fast under namnet Gilleleje) användes Thjelvar, ex Gotland, liksom Gotlandia som tidigare seglat för Nordö.
När Gotlandsbolaget 1987 förlorade trafiken till Nordström&Thulin innebar det också slutet för Ölands-trafiken. Istället var det andra rederier som trädde in.
I Klintehamn var man missnöjd med att Gotlandsbolaget lämnat Klinte till förmån från Visby och bland andra Sanda-lantbrukaren och kommunalpolitikern Arthur Pettersson arbetade för att få ny trafik till stånd.
Men det blev ölänningarna som tog initiativet. Rederi Ölandsund med färjan Öland startade sommaren 1981 trafik mellan Klintehamn och Grankullavik. Men det gick inte så bra och trafiken upphörde redan efter en säsong. Också färjan Ölands öde blev hårt - hon ligger idag som vrak långt uppe på en sandstrand i Marocko!
Ett annat försök att få igång trafik gjordes av bolaget Ölandsborg. En hel del gotlänningar köpte aktier i bolaget men det fick aldrig något trafiktillstånd från regeringen. Så det bidde ingenting och aktieköparna förlorade sina slantar.
Slutade med konkurs
Ett annat äventyr var Litorina Line. Ett rederi som startades på initiativ av fiskaren och sjömannen Christer Pettersson från När. Bland delägarna fanns också en erfaren sjökapten, Kjell Smitterberg, som fört befäl i månget lyxigt kryssningsfartyg.
1996 hade Christer Pettersson planer på att sätta in en katamaran till Öland men också här sa regeringen nej. Men året därpå skulle det bli av med en linje Klintehamn-Grankullavik.
Men det gick illa, främst därför att rederiets inlånade danska färja Mercandia blev nära tre veckor försenad. Först till midsommaren 1997 kom trafiken igång. Massor av inbokade passagerare fick bokas av och istället för beräknade 60 000 passagerare blev det bara 40 000.
Det här innebar stora ekonomiska problem och försöken att få igång ny trafik misslyckades. Det hela slutade med konkurs och det drabbade de inblandade även personligen.
Ytterligare ett bolag, rederi AB Grisslan, har provat på Öland, men också det gick dåligt. Grisslan är Karlsöbolagets rederi och när man fick en ny båt 1999 började man trafikera också Öland. Men trafiken lönade sig inte och efter några turer också år 2000 gav man upp.
Väntad förlust
Men nu är Öland alltså aktuellt igen. Mellan 20 juni och 13 augusti skall Gotlandsbolaget, 20 år sedan förra gången, trafikera linjen Visby-Grankullavik med "lillsnabben" HSC Gotlandia . En provtur har gjorts och även om inloppet är trångt var det inga problem att ta sig in i den öländska hamnen. Dock kan snabbfärjans vattenstrålar bli påfrestande för kajanläggningen som därför behöver pålas, ett arbete som man dock skall klara före premiärturen.
Men - också den här trafiken kommer att gå med förlust. Det vet man redan i förväg!
- Det är ju lätt att räkna ut vad trafiken kostar, och det är knappast troligt att vi får så pass många passagerare att det blir lönsamt, medger rederiets vd Jan-Erik Rosengren.
Men - rederiet befinner sig ju därmed i gott sällskap.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!