Oljekostnad väntas påverka färjepriser
De skenande oljepriserna och därmed ökade bunkerkostnaderna för Destination Gotlands färjor kommer med stor sannolikhet att påverka såväl biljettpriserna i form av höjningar som tidtabeller i form av färre turer.
I går möttes ledningarna för rederiet och Rikstrafiken i Stockholm för en lägesgenomgång.
Destination Gotlands budgetprognos för resterande del av året samt för 2006 visar att kostnadsutvecklingen har varit mycket kraftig, något som huvudsakligen beror på bunkerprisutvecklingen.
Ytterligare pengar
Summorna rederiet begär har angivits till ytterligare 47 miljoner kronor i år där man hittills erhållit 259 mkr samt ytterligare tio mkr till sammanlagt 316 mkr för 2006. Rikstrafiken har därför nödgats konstatera att den prognosticerade kostnadsutvecklingen inte ryms inom myndighetens budgetram utan att kraftfulla åtgärder måste sättas in.
Det kan bli tvunget med åtgärder (prishöjningar) redan under hösten.
Förslag
- I dag (fredag) har vi levererat de kalkyler de begärt av oss, säger Sten Crister Forsberg efter mötet.
- Nu begrundar de dessa kalkyler och kommer sannolikt tillbaka för komplettering av dessa. (En förmodan som visar sig stämma för under samtalet erhåller han ett mejl från Rikstrafiken med önskan om just kompletteringar).
Vilka belopp man alternerar med och hur de påverkar taxor respektive turtäthet vill Sten Crister Forsberg inte nämna på detta stadium.
- Nej, jag vill inte kommentera summor. Men det är ganska mycket pengar det rör sig om i bunkerkostnader och det kan påverka både turlista och taxor.
Rikstrafiken ska ha ett färdigt förslag om priser och tidtabeller att presentera vid Trafikantrådets möte 16 september. Därefter, i oktober, fattar Rikstrafiken slutgiltigt beslut om taxor och tidtabeller för nästa år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!