Olycksföraren kritiserar GGN
Under lördagens GGN blev en åskådare påkörd av en motorcyklist som blev prejad av banan. Nu kritiserar motorcyklisten GGN för bristande säkerhet och tävlingen för att vara osportslig. - Det var livsfarligt för publiken, säger Robert Olsson.
Händelsen inträffade i hög fart efter att en motorcykel som låg bakom försökte ta sig förbi genom att passera mellan Robert Olsson och en annan motorcyklist. Här fanns inte utrymme så det räckte och Robert Olssons motorcykel rammades ut ur tävlingsbanan och fortsatte ut genom avgränsningen. På åskådarsidan stod en man som blev påkörd.
- Han stod och tittade på oss, men han hade inte en chans att hinna ta sig undan, säger Robert Olsson.
Robert Olsson tycker att det är tråkigt att han kört på och skadat mannen. Däremot anser han inte att han är skyldig till det inträffade, eftersom han själv blev prejad. Det var första gången han deltog i en endurotävling och jämfört med andra motorcykeltävlingar anser han att förarna i GGN beter sig osportslig och farligt.
- Folk blev hela tiden påkörda och bortprejade, om någon ramlar av motorcykeln kör andra förare förbi och om det behövs över motorcykeln. Jag är förvånad att ledningen accepterar det här och inte ser över bristerna, säger Robert Olsson.
Publiksäkerhet
Inte heller säkerheten för publiken är vad den borde enligt honom. Röd-vita plastband markerade gräns till själva tävlingsbanan och på andra sidan kunde publiken stå i direkt anslutning till banan. Enligt Robert Olsson var det dessutom många motorcyklister som körde utanför avspärrningen för att komma fram snabbare, vilket innebar fara för publiken. Han tycker att tävlingsledningen vid start borde informera om att förare som bryter mot regler ska beläggas med strafftid. Det för att göra tillvaron säkrare för publik och förare.
Enligt Tony Olsson som är tävlingsansvarig för Gotland Grand National följer GGN förbundets regler för endurotävlingar. Hit hör att tävlingsbanan markeras in med band, och att funktionärer finns på plats för att bevaka markeringen. Sammanlagt har 21 sektioner med vardera fem eller sex funktionärer ansvarat för att sätta upp pinnar och dra band längs banan.
- Vissa sträckningar har vi haft personal varje meter, säger Tony Olsson.
Att strafflägga förare anser han däremot vara svårt. En så enkel sak som att notera vilken förare det är kan bli omöjligt i leriga kläder. Dessutom kan det handla om flera 100 förare som funktionärerna ska hinna med att notera, påpekar han.
Godkänd bana
Banan och markering fick godkänt av Anders Lindén som var en av domarna vid helgens GGN. Enligt reglerna markerar banden längs tävlingsbanan var det är tillåtet att köra. Det handlar däremot inte om att området på andra sidan är säkert. Åskådare har själva ansvar att inte befinna sig för nära enduroförarna.
- Publiken måste själva förstå att de bör placera sig så att de inte tar onödiga risker, säger Anders Lindén.
Däremot är det sällan publik skadas, enligt Anders Lindén som varit tävlingsledare och domare i enduro i 46 år.
Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundets regelverk för tävlingar är anpassade efter vilken typ av arrangemang det handlar om. I regelverket förbundet satt upp för arrangörerna finns även en del ur polisens författningssamling gällande motorcyklar och tillstånd söks hos polisen för att få arrangera tävlingarna. Säkerhet och miljöarbetet är det viktigaste för förbundet, uppger generalsekreterare Per Westling. Däremot finns inte särskilda regler om att göra tillvaron säker för publiken. Var och en bör kunna avgöra när de står för nära i en tävling som GGN, anser han.
- Det handlar om att använda sitt sunda förnuft och omdöme, säger Per Westling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!