om vi får stöd"

Gotlands betodlare ser ljust på framtiden. Framtiden det är i deras ögon att odla betor för etanoltillverkning och inte för sockerframställning.
Problemet är att det tar några år - gissningsvis tre - innan framtiden är här och med nuvarande ekonomiska förutsättningar för odlingen blir det tunga år.
- Vi måste ha ett statligt fraktstöd fram tills att vi kan gå över till etanolspåret, säger Rolf Fintzer, betodlare och ledamot av styrelsen för Gotlands betodlareförening.

Gotland2006-11-24 06:00
På onsdagsförmiddagen kunde man träffa Rolf Fintzer, bonde i Levide, och Robert Jakobsson, bonde och maskinstationsägare i Fardhem, i team-work på en åker i Fardhem. Robert tog sig fram på det enduroliknande underlaget (nästan 100 millimeter regn har kommit i november!) med traktor och betupptagare. Rolf körde i skytteltrafik med traktor och vagn mellan upptagaren och betupplaget på en åker intill.
Trots det sliriga underlaget gick det framåt med fart och efter någon timme var årets sista betor ur jorden för deras del. Sannolikt är det nu mycket små arealer kvar i jorden på ön. Det kan därmed vara dags att sammanfatta årets odling.

Låg sockerhalt
Som ledamot av Betodlareföreningen har Rolf Fintzer en god överblick över odlingen. Han kan också dra egna slutsatser efter att i år ha odlat 27 hektar.
- På södra Gotland är det en bra skörd om man ser till volymen, säger han. På mellersta Gotland är det mycket sämre och på vissa håll får man inte mer än 20 ton per hektar och det är katastrofalt dåligt.
Det som är mycket märkbart för årets skörd är den låga sockerhalten. I början av kampanjen var det 15 procents sockerhalt, nu har den ökat till omkring 16 procent, men det är ändå ett par-tre procentenheter under femårsmedeltalet. Lägre sockerhalt betyder mindre betalt för odlaren.

Dryga fraktkostnader
Det som odlarna nu starkt märker av är de ökade fraktkostnaderna. Den sträcka som de gotländska betorna skall fraktas har blivit längre i och med nedläggningen av bruket i Köpingebro, som ligger tre mil från Simrishamn. Nu skall betorna fraktas på bil ändå till Örtofta efter det att de sjötransporterats från Klintehamn till Simrishamn. Samtidigt som fraktsträckan blivit längre har avtalet mellan Danisco och odlarna ändrats till det sämre för odlarnas del. Tidigare betalade Danisco frakten på en sträcka av 12 mil, men nu har denna sträcka krympt till 8 mil.
Det finns andra delar som bidragit men det nämnda är den stora försämringen för odlarna.
Medlemskapet i EU blev ett rejält lyft för betodlingen på Gotland.
- Nu är vi tillbaka till den situation som gällde före EU-inträdet, säger Rolf Fintzer och ger ett exempel.
För ett ton betor får odlaren omkring 300 kronor. Av den summan avgår 197 kronor till frakten. Det som blir över skall täcka alla övriga kostnader.
- Det går jämt upp ungefär, säger Rolf Fintzer.
Betodlarna på Gotland har snuddat vid tanken på att lägga ner odlingen under den tid det kommer att ta att sätta upp och få igång en etanolfabrik.
Men man har kommit på att det inte är en god tanke.
Det gäller att bibehålla odlingen och inte minst gäller det att de entreprenörer som satt miljonbelopp i maskiner måste kunna köra vidare. De utredningar som gjorts - bland annat har betodlarna beställt en egen utredning från JTI - har lett till att det finns en utbredd tro på att en satsning på etanoltillverkning av betor har goda chanser att lyckas.
Betodlarna på öarna - Öland och Gotland - har ju fått löfte om ett bidrag på 9 miljoner euro som kompensation om de slutar med odling för framställning av socker till humankonsumtion. Odlarna på Gotland är helt inne på att pengarna skall satsas på etanolprojektet.
När och om detta blir verklighet kan det mycket väl bli tal om en fördubbling av den nuvarande arealen på ön som ligger på 2 500 hektar.
- Men för att klara odlingen under omställningstiden är ett statligt fraktbidrag ett måste, säger Rolf Fintzer. Och vi måste få ett besked om det ganska snart.
Hur snart?
- Innan det här året är slut!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om