Öns fastlandsväg får ingen dispens

Hamnkonflikten kan innebära problem för Gotlandstrafiken om den drar ut på tiden tills färjorna börjar gå i sommartrafik och det blir förseningar.Då får fackförbundet Transports blockad mot övertid och nyanställningar när det gäller hamnarbetare, verkningar. Gotlands Stuveri AB ansökte om dispens för färjetrafiken, eftersom den anses som gotlänningarnas landsväg till fastlandet, men fick avslag.

Måste hålla tiden. Om färjorna håller turlistorna och hamnarbetarna inte behöver arbeta övertid, innebär hamnkonflikten inget problem för Gotlandstrafiken.Foto: Henrik Radhe

Måste hålla tiden. Om färjorna håller turlistorna och hamnarbetarna inte behöver arbeta övertid, innebär hamnkonflikten inget problem för Gotlandstrafiken.Foto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

Gotland2008-06-04 04:00
Konflikten har hittills för Gotlands del resulterat i att den lilla snabbfärjan blev liggande i Nynäshamn på söndagskvällen, eftersom man beräknade att den på grund av maskinfel skulle bli så pass försenad att hamnarbetarna i Visby inte skulle kunna förtöja den inom ordinarie arbetstid.
Stuveribolaget sökte dispens för att kunna förtöja den i hamn, men det blev också avslag. Färjan fick istället avgå på måndagsmorgonen.

Övertid blir problem
Stuveribolaget berörs inte av blockaden mot nyanställningar, eftersom man redan tidigt gjorde de sommaranställningar som behövs. Övertiden kan däremot bli ett stort problem under sommaren, då Stuveribolagets beställning från Destination Gotland innebär att alla hamnarbetare arbetar heltid och inte får arbeta övertid på grund av blockaden.
- Vi vill inte vara med om att konflikten drar ut på tiden in i sommarturlistan, säger Stuveribolagets vd Thomas Nyberg.
Nyberg påpekar att problem uppstår vid kraftiga förändringar i turlistan med förskjutning i färjetrafiken utanför de anställdas schema, så att det blir övertid.

Deltid plus mertid
Det som, enligt Thomas Nyberg, tillfälligt kan vara lösningen på problemet för Stuveribolaget, är att de hamnarbetare som är deltidsanställda kan planeras på så kallad mertid. Fackförbundet Transport jämställde detta först med övertid och menade att det stred mot blockaden, men arbetsgivarförbundet Svenska Hamnar gjorde en annan tolkning.
Transport har nu backat och fastlår nu på sin hemsida att det inte är ett brott mot konfliktvarslet att som deltidsanställd arbeta mertid.
- Därmed har vi lite lättare att lösa även förseningar om vi vet om dem i förväg, säger Thomas Nyberg till GA.
Det här är dock ingen lösning på de problem som kan inträffa om sommartrafiken hinner sätta igång.

Inga sittningar
Thomas Nyberg känner sig orolig när han konstaterar att inga sittningar äger rum mellan parterna och konflikten verkar dra ut på tiden.
Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland, känner dock ingen oro inför sommartrafiken med anledning av hamnkonflikten:
- Om vi håller oss inom turlistorna ska det inte vara något problem.
Den lilla snabbfärjan har drabbats av förseningar och maskinfel åtskilliga gånger de senaste åren. För tillfället har maskinfelet på åtgärdats och fartyget beräknas, enligt Evensen, vara i trafik igen snarast.
Tre hamnar har, enligt Transports tolkning, gått runt blockadbestämmelserna på ett ojust sätt och fackförbundet har därför varslat om total arbetsnedläggelse, strejk, från och med den 13 juni klockan 00.00. De tre hamnarna är: Wallhamn, Terminal West (Varberg) samt Stockholms hamn.
Konflikten gäller i grunden en oenighet när det gäller schemaläggning och arbetstider.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om