Öppet brev till habiliteringen i Visby

Gotland2020-02-02 15:44
Öppet brev till Habiliteringen i Visby

I och med Försäkringskassans ändrade regler kring Vårdbidragets utformning kontaktade jag Habiliteringen för att.…ja, det är så det fungerar...om du behöver få kontakt med en läkare som skriver ett önskat läkarintyg till ditt barn som är inskrivet på habiliteringen.

Detta var den 7/1, jag lyckades inte träffa så pass rätt med den snäva telefontiden så att jag fick prata med en människa, men jag berättade mitt ärende på telefonsvararen.

Ingen återkoppling på mitt ärende på 6 dagar så jag ringer igen den 13/1.

Lyckas då träffa rätt på den snäva telefontiden och får prata med den medicinske sekreteraren som noterade mitt ärende och skulle se till att det här hamnar på berörd läkares "att-göra-lista".

Ingen återkoppling på mitt ärende på ytterligare 14 dagar så jag ringer igen den 27/1.

Denna gång känner sekreteraren igen både mig och mitt ärende och lovar se till att det, åter igen, hamnar på läkarens lista.

Ingen återkoppling på mitt ärende på ytterligare 5 dagar så jag försöker igen den 31/1.

Det blir mera prat på en telefonsvarare...tålamodet tryter dock och jag ser på habiliteringens hemsida att de faktiskt listar ett telefonnummer till verksamhetschefen.

Där möts jag av nästa telefonsvarare där budskapet är att hen jobbar halvtid och att hen lyssnar av sina meddelanden de dagar hen jobbar.

Vilka dagar hen jobbar meddelas dock inte.

Snart har det gått 4 veckor och något intyg har jag inte sett.

Det här är såklart inte ok och vittnar givetvis om en verksamhet som inte fungerar i de mest grundläggande uppdragen de har.

Som jag skrev i inledningen bottnar mitt behov av ett läkarintyg denna gång i Försäkringskassans nya rutiner för det som tidigare kallades vårdbidrag. De flaggar för att handläggningstiden är väldigt lång, 6 månader.

Det är illa nog kan man tycka, tyvärr blir den praktiska verkligheten för boende på Gotland att handläggningstiden blir, gissningsvis, 7–8 månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om