Det är kultur- och fritidsnämnden som beslutat att konsumentvägledningen ska upphöra från den 1 april. Eftersom tjänsten som konsumentvägledare till allt större del kommit att handla om skuldrådgivning så ska den tjänst som nu finns helt inriktas på detta arbete.
Larsson går i pension
Ann-Marie Larsson som arbetat som konsumentvägledare i 20 år går snart i pension och rekrytering av hennes efterföljare pågår.
Kultur- och fritidsnämnden hoppas att konsumentvägledningen kan återinföras, men vill ta ett år och pröva den nya modellen. Under tiden hänvisas gotlänningarna till internet och ideella föreningen.
Beslutet att lägga ned konsumentvägledningen har mötts av reaktioner, bland annat för Solvens, den ideella föreningen för skuldöversatta. De menar att konsumentrådgivning är viktig eftersom det finns ett samband mellan detta och överskuldsatthet.
Färre tjänster
Konsumentverket kom nyligen med en rapport om konsumentvägledningen i landets kommuner. 266 kommuner har konsumentvägledning, en ökning jämfört med förra året. Men antalet tjänster inom verksamheten har minskat något.
- Beslutet att lägga ned konsumentvägledningen på Gotland innebär att 57 000 personer går miste om möjligheten att få rådgivning före och efter ett köp. Gotland är nu, efter Täby, den kommun med flest invånare som saknar konsumentvägledning, konstaterar verket.
Konsumentvägledning är ingenting som kommunerna är skyldiga att ha, utan det är en frivillig verksamhet.