Oroande besked efter mötet med Trafikverket

I en skrivelse efter ett möte med Trafikverket i mitten av oktober uttrycker regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) och regiondirektör Peter Lindvall oro över myndighetens preliminära slutsatser. Slutsatser som ännu är hemliga.

Efter regionens möte med Trafikverket skriver Meit Fohlin och Peter Lindvall att det är oroande besked.

Efter regionens möte med Trafikverket skriver Meit Fohlin och Peter Lindvall att det är oroande besked.

Foto: Emil Lundberg

Gotland2023-01-11 06:02

Det var efter mötet med Trafikverket i oktober som regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin och regiondirektör Peter Lindvall författade skrivelsen där de uttrycker oro. Mötet handlade om upphandlingen av Gotlandstrafiken från 2027, där deltagarna fick ta del av än så länge hemliga preliminära slutsatser från Trafikverket.

Skrivelsen inleds så här:

”Region Gotland uppskattar Trafikverkets ambition att i den mån det går vara transparenta med hur arbetet fortskrider. Tyvärr var beskeden på mötet oroande. Medan staten satsar på utvecklad infrastruktur i övriga landet för snabbare, bättre och hållbarare förbindelser, står Gotlands landsväg återigen under hot om försämring.” 

undefined
Efter regionens möte med Trafikverket skriver Meit Fohlin och Peter Lindvall att det är oroande besked.

Bland försämringarna anges bland annat längre överfartstider och ännu dyrare priser för både gotlänningar, gods och turister, och här nämns även att Trafikverket vill införa en mekanism i avtalet som möjliggör snabbare prisjusteringar vid exempelvis kris och plötsligt höjda bränslepriser.

”På mötet tolkade Region Gotland Trafikverkets besked som att det kan bli tal om förlängd överfartstid. Detta riskerar att skapa problem för öns näringsidkare och därför i förlängningen för Gotland och hela Sverige.”

”Region Gotland tolkade beskeden på mötet som att nästa avtal kan bli än kostsammare för gotlänningen, för godset och för besökaren. Inte minst eftersom Trafikverket ser behov av att i nästa avtal införa en mekanism som gör att priset snabbare kan justeras efter omvärldshändelser och kriser.”

undefined
Enligt regionens skrivelse ser det ut att bli än kostsammare för såväl gods som passagerare.

Meit Fohlin är förtegen om vad som framkommit på mötet och säger att allt är väldigt hemligt, vilket gör det svårt för henne att prata om. 

Ni skriver att Trafikverket gett oroande besked, på vilket sätt menar ni att beskeden är oroande?

– Trafikverket gav besked om delar i den kommande upphandlingen som inte ligger i linje med de gotländska ståndpunkterna, därav vår oro. 

undefined
Regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin är väldigt förtegen om vad som sades på mötet, men ett dokument visar att de preliminära beskeden inte ser lovande ut.

Ni skriver att ni tolkar Trafikverket som att det igen är tal om längre överfartstider och att det kan bli ännu dyrare – kan du säga något om hur de resonerat under mötet och varför längre överfartstider skulle ge högre priser istället för lägre?

– Nej, detaljerna i den information vi fick var konfidentiella.

När har ni nästa möte med Trafikverket?

– Vi träffar dem löpande. 

 Hur gör ni nu för att försöka påverka i frågan?

– Vi arbetar i flera olika kanaler där kontakt med och direkt påverkan på ansvariga ministrar, departement och myndigheter är de viktigaste. Vi jobbar också för att skapa förståelse och opinion hos allmänheten. 

Om Trafikverkets förslag går igenom, vilka konsekvenser skulle det kunna få för Gotland?

– Vi vill ha samma förutsättningar som alla andra regioner och kommuner så att vi kan få en fortsatt positiv utveckling av Gotland. 

undefined
Trafikverket ska på mötet ha gett preliminära besked inför upphandlingen av nya Gotlandstrafiken från 2027. Men det verkar inte positivt.

Är det många som hör av sig till dig med frågor eller för att uttrycka sin oro i frågan?

– Ja, det är många som är både oroliga och engagerade.

Hur ser din förhoppning ut om ett eventuellt transportstöd för Gotland?

– Landsbygdsminister Peter Kullgren har väl avfärdat det. Min uppfattning är att hans tolkning av möjligheter är för snäv. Det finns möjlighet enligt EU att särskilt också tillse öars villkor. Det behöver vi fortsätta lyfta. Vi behöver även fortsätta trycka på i alla kanaler, via många olika partier, näringsliv, föreningar, gotlänningar. Alltså brett.

Gotlandstrafiken

I mitten av 1980-talet gjorde statens ökade kostnader för Gotlandstrafiken att regeringen ville ompröva trafikens upplägg och omfattning. Resultatet blev att rederiet Nordström & Thulin drev trafiken mellan åren 1988–1997. Därefter har tre upphandlingar gjorts. Samtliga har resulterat i att Destination Gotland fått ansvaret för att driva trafiken. Pågående avtalsperiod gäller från 1 februari 2017 till 31 januari 2027. 

Källa: Region Gotland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!