På Pressbyrån i Roma köper "nästintill alla kunder cigaretter", berättar butiksbiträde Amanda Malmqvist. Om cigarettförsäljningen skulle sluta hade de förmodligen förlorat en hel del gäster, menar hon.
– Då blir det nog mindre försäljning av det mesta. De flesta köper ju någonting mer, typ en godisbit eller kaffe, när de handlar cigg.
Från och med år 2026 ska kedjorna Pressbyrån och 7-eleven inte längre ta in cigarettprodukter, på sikt innebär det ett totalt försäljningsstopp. I dag kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, resten kommer från snus, nikotin och andra rökfria alternativ.
Nyheten kommer från ett pressmeddelande från Reitan Convenience, franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och den senaste kiosksatsningen PBX. Anledningen, enligt Reitans Sverige-vd Anna Wallenberg, är cigaretternas hälsorisker, miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen.
I Roma säljs mer cigaretter än snus. Amanda Malmqvist, som inte röker själv, tycker dock att ett försäljningsstopp skulle vara bra.
– Egentligen är det ju slöseri med pengar. Tänk vilken utlandsresa man kunde få om man la undan alla pengar istället för att köpa cigg.
Däremot är hon tveksam kring hur affären skulle gå om ett sådant förbud infördes.
– Vi får se vad som händer. Jag tror inte det skulle vara bra för butiken, då går nog folk till mataffären istället.
Som franchisegivare äger man varumärket och ansvarar för licensiering, franchisetagaren å sin sida driver på så vis ett eget företag i varumärkets namn. Amanda Malmqvist drev själv kiosken Medvalls i Visby ett tag, då bestämde hon utbudet själv. Men det finns också fördelar med att vara en del av en franchiseverksamhet, tycker hon.
– Om det skulle hända någonting ekonomiskt så har man Pressbyrån bakom sig till exempel.
Enligt Folkhälsomyndigheten har rökning minskat stadigt de senaste åren. 2004 uppgav mer än 16 procent av befolkningen att de rökte dagligen, 2022 var samma siffra 6 procent.
På Pressbyrån vid Östercentrum i Visby står Patrik Lindén som är franchisetagare av butiken. Han fick själv nyheten om ett eventuellt försäljningsstopp genom en kund tidigare under dagen.
Vad tänker du om det?
– Ja, vad tänker man. Det här är ju en tobaksbutik. Större delen av vad vi säljer är tobak, så det är klart att det inte är bra.
Franchisekonceptet överlag är dock bra, menar Patrik Lindén, däremot är han orolig för hur ett cigarettförbud skulle påverka hans butik.
– Frågan är hur de ska parera det här. Någonting måste ju säljas istället i så fall.