"Oron lär bestå tills nästa avtal"

Infrastrukturministern har förståelse för gotlänningarnas oro för färjetrafiken.- Det är ju den viktiga frågan för hela Gotland, säger Catharina Elmsäter Svärd (M).Men stilla oron kan hon inte.- Jag tror den kommer att finnas där ända tills det nya avtalet är klart, säger hon.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2012-01-17 04:00

GT har i flera artiklar de senaste veckorna skildrat den starka oro och det missnöje som finns kring öns färjetrafik.


Uppvaktning på gång
I första hand har det handlat om prissättningen och hur de ideliga prishöjningarna påverkar såväl turismen som övriga näringar samt vanliga gotlänningar och sommargotlänningar. Men oron gäller även framtiden och den kommande upphandlingen.

För näringslivet står givetvis fraktfråga i centrum. Ett gotländskt företag har idag 34 procent högre fraktkostnad än motsvarande bolag på fastlandet.

- Vårt näringsliv blöder. Det är bråttom, sa Susanne Welin Berger efter det möte som företrädare för öns näringsliv hade förra måndagen.

Senare samma vecka träffades öns ledande politiker. Även de betonade frågans allvar. Och i stor enighet beslutade man att man nu ska göra allt för att påverka beslutsfattarna i riksdag och regering.

- Frågan om våra färjeförbindelser måste lyftas till ministernivå, sa man.

Bland annat ska infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd uppvaktas av en delegation från ön.


Rederiets intresse
GT fick en pratstund med ministern redan i går. Och det visade sig att hon är väl medveten om debatten kring färjetrafiken på Gotland just nu.

- Ja, jag följer den dels via media och dels har jag regelbundna kontakter med främst kommunalrådet Åke Svensson, säger hon.

Förstår du oron?

- Ja, absolut och jag tror att den kommer att finnas där ända tills vi tecknat ett nytt avtal och man vet vad som kommer att gälla framöver.

Men nu handlar ju mycket om dagens prishöjningar. Vad kan regeringen göra för att motverka att det blir fler sådana?

- Inte mycket, hur prissättningen sker ligger ju i överenskommelsen mellan staten och rederiet. Men jag kan tycka att det bör ligga i bolagets intresse att ha priser som lockar många resenärer, svarar hon.

Kan staten gå in med mer pengar om bränslepriserna höjs ytterligare, för att kostnaden ska slippa hamna hos passagerarna?

- Det där finns redan reglerat i avtalet. När bränslekostnaderna stiger delar staten och bolaget på kostnaden, så bolaget får redan betalt för hälften. Mer pengar är inte aktuellt att skjuta till, svarar Catharina Elmsäter Svärd.

2017 ska ett nytt långsiktigt färjeavtal tecknas. Kan du redan nu lova att Gotland får behålla trafik på två hamnar som nu och med restider som inte överstiger dagens?

- Det vore fel av mig att föregå den grupp som jobbar med frågan. Men de gotländska ståndpunkterna finns med i utgångsmaterialet för den grupp som förbereder upphandlingen. Och i gruppen finns ju även representanter för Gotland med, de har varit med ända sen början.


Gör sällan båtresor
Till sist, du reser själv med Gotlandsbåten ibland, har du reagerat på prishöjningarna?

- Nej, det har jag inte. Men jag reser ju inte så ofta och då är det mestadels i tjänsten. Men jag kan tänka mig att det är skillnad om man åker ofta och kanske en hel familj, svarar hon.

Trafikverket tecknade i höstas ett korttidsavtal med Destination Gotland, vilket innebär att nuvarande färjeavtal i princip kommer att gälla fram till februari 2017.

Annars hade avtalet löpt ut redan i januari 2015. Men Trafikverket vill få mer tid för att kunna öka konkurrensen i den långsiktiga upphandling som ska komma.

Vid förra upphandlingen var det ingen annat rederi som lämnade något anbud, endast Destination Gotland.

Källa: Trafikverkets hemsida

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!