"Oroväckande många bryter mot viloregler"
- Det är oroväckande att så många svarat att de bryter mot kör- och viloreglerna flera gånger i veckan, sa NTF:s Anna Rönnle vid en trafiksäkerhetskonferens i går.
Många svarade alltså att det sker brott mot regelverket som styr hur mycket man för köra sitt tunga fordon innan det är krav på rast.
- Det sker flera gånger i veckan att yrkesförare blir ombedda att köra trots att det innebär ett brott mot reglerna, berättade Anna Rönnle.
- Jag tycker att det är oroväckande ofta, fortsatte hon och noterade att ett fåtal som svarade på undersökningen, sa att de aldrig brutit mot reglerna om körtider.
- En chaufför jag träffade sa att han var tvungen att köra in tid eftersom han tyckte att han lastade långsammare än de andra.
En annan fråga i undersökningen var: Har du någon gång påträffat en chaufför som kört med alkohol i kroppen under arbetstid?
- Hälften av dem som svarade uppgav att de hade gjort det! En chaufför som svarade medgav att han kört efter att ha druckit.
Frågor om bältesanvändning avslöjade att drygt hälften använder bälte när de kör sitt fordon i tjänsten, knappt hälften gör det inte. I en del bilar saknas bilbälte.
Alko i alla singelolyckor
Mikael Lyckman från vägverket redogjorde för fem års statistik över polisrapporterade trafikolyckor på Gotland. Förra året skedde ovanligt många olyckor med svåra personskador; 28 olyckor jämfört med 17 året före. Vid dessa olyckor i fjol skadades 41 personer svårt (26 året före) och fem avled (en dödsolycka året före).
Singelolyckor är den olyckstyp där flest ådrar sig svåra skador. Mellan åren 2003 och 2007 var alkohol inblandad i 38 procent av alla dödsolyckor.
- Vid alla dödsolyckor på Gotland av kategorin singelolycka, fanns alkohol med, konstaterade Mikael Lyckman.
Ingen av dödsolyckorna drabbade mopedister, men man noterade att antalet mopeder ökat kraftigt och att trimning blir allt vanligare.
De allra flesta olyckorna sker i dagsljus och på torra vägar.
Gotland skiljer sig från riket i övrigt genom att här sker flest allvarliga trafikolyckor på vägar med 90 som högsta fart. I riket är det vid 50-sträckor som flest olyckor med svåra personskador sker.
- Och vi har inget svar på varför det är så, konstaterade Mikael Lyckman.
NTF:s undersökning riktades till 100 personer men endast 32 svarade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!