Orsaker till färjekollisionen
En rad faktorer spelade in när m/s Gotland och HSC Gotlandia II kolliderade med varandra klockan 11.17 den 23 juli förra året.Det här menar Statens haverikommission är de avgörande faktorerna:
* Orsakerna till kollisionen var att det fanns brister i förutsättningarna för nautikerna (befälhavaren och överstyrman) på Gotlandia II att genomföra den aktuella resan på ett säkert sätt med hänsyn till rådande siktförhållande, erfarenhet, träning och utbildning samt rederiets säkerhetsrutiner och säkerhetsstyrning.
Påverkande faktorer var att:
* Det saknades genomtänkt gemensam planering av nautikerna på Gotlandia II för att i förväg bestämma och kontrollera mer exakt när och var man ville att mötet med m/s Gotland skulle ske.
* Nautikerna på snabbfärjan blev störda av flera yttre omständigheter på kort tid, samtidigt som man manövrerade fartyget.
* Bryggsamarbetet mellan nautikerna på Gotlandia II var inte optimalt och man utnyttjade inte co-pilot systemet med kontroller av utförda manövrar.
* Alla tekniska navigationshjälpmedel användes inte på snabbfärjan.
* Det fanns ingen utkik på snabbfärjan, i så fall hade båda nautikerna kunnat sitta kvar på bryggan och se på radarskärmarna under hela förloppet.
* Snabbfärjan kom i för hög fart mot ankarliggaren, pråmen, och körde för fort i farleden.
* Inget av fartygen anpassade hastigheten efter rådande sikt- och trafikförhållande.
* Inget av fartygen saktade ner eller stoppade för att få mer tid att utvärdera situationen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!