Osäker framtid i framtidsbransch

Dataspelen pekas ut som en framtidsbransch på Gotland. Men studenterna går mot en osäker framtid efter examen. - Det kommer ut fler studenter än vad det finns jobb, säger Max Tiilikainen, spelföretagare.

<7GT_Bildrubrik>Wisby Strand.</7GT_Bildrubrik> Många kom för att testa de nya spel som tagits fram av studenterna på högskolan.

<7GT_Bildrubrik>Wisby Strand.</7GT_Bildrubrik> Många kom för att testa de nya spel som tagits fram av studenterna på högskolan.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2011-05-28 04:00

I går startade dataspelsmässan Gotland game conference. Spelbranschen har växt under 2000-talet och beräknas omsätta 50 miljarder dollar årligen i världen.

- Den här branschen växer lavinartat, den håller på att växa om filmindustrin. På Gotland finns nog 15 personer som är anställda i olika projekt, säger Anne Duse, adjunkt i spelutveckling.

Regionen, Högskolan på Gotland och Almi hoppas mycket på spelbranschen, men det är en tuff bransch där några få stora aktörer har en mycket stark ställning.

- Det är en väldigt inlåst bransch. De stora förläggarna kontrollerar marknaden. Hos dem finns det absolut jobb, men inte på Gotland, säger Christopher Sandberg, vd för The company p, ett Stockholmsbaserat företag med rötterna i spelstudion på Gotland.


Ljust för småföretagare
En av de största arbetsgivarna, spelföretaget Dice, ligger i Stockholm. Företaget ligger bakom bästsäljare som krigsspelet Battlefield och Dice ägs av branschjätten Electronic arts.

- Många av de större företagen säger upp folk nu. Finanskrisen slog hårt mot spelbranschen och efter 2008 var omkring 30 procent arbetslösa, säger Johannes Wedin, spelföretagare och tidigare student från spelutbildningen på Högskolan.

Det har inte startats några stora spelföretag sedan finanskrisen, men många ser en framtid som småföretagare. Wilja Svensson går fjärde året på dataspelsprogrammet och har nyligen tagit fram spelet Overkill med fyra kurskamrater.

- Det kan hända att vi fortsätter tillsammans. En medlem i gruppen som tagit fram spelet har också gjort ett eget spel.


Positiv spelutbildning
I dag är det vanligt att ladda ner så kallade independentspel, spel som är framtagna av oberoende konstruktörer, från internet. De kallas allmänt för webbspel och konstruktören får en mindre summa varje gång det laddas ner.

- För många är det en dröm att bli independentutvecklare. Där finns det också en betalningsvilja. Samma sak gäller mobilspelen. Men även om du får apples app store eller android market att ta in ditt spel och sedan får 1 000 personer köpa det. Ja, då har man tjänat 7 000 kronor. De betalar sju kronor per nedladdning, säger Christopher Sandberg.

Men trots en tuff arbetsmarknad är han mycket positiv till spelutbildningen på högskolan.

- Många får absolut jobb. Men att något större företag skulle flytta till Gotland, det bedömer jag som mycket osannolikt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om