"Osaltat gör att man kör saktare"

Det kan vara effekten av osaltade vägar som gör att de gotländska bilförarna kör saktare och försiktigare vintertid då många olyckor brukar inträffa.

Osaltat. Debatten om saltets vara eller icke vara på de gotländska vägarna drar igång varje vinter. Att det är osaltat gör att förarna kör lite försiktigare på ön. Foto: Ulf Glimfalk

Osaltat. Debatten om saltets vara eller icke vara på de gotländska vägarna drar igång varje vinter. Att det är osaltat gör att förarna kör lite försiktigare på ön. Foto: Ulf Glimfalk

Foto: Ulf Glimfalk

Gotland2009-01-08 04:00
- Jag kör försiktigare numera men det kanske beror på åldern? Att det är osaltat gör också att man tänker på säkerheten. Jag har varit med om halkolyckor med blixthalka under eftermiddagar vilket också gör att man tar det lite lugnare nu.
Det säger Jonas Hejdenberg, Norrlanda och fortsätter:
- Jag bor i Stockholm normalt och märker vilken skillnad det är jämfört med den gotländska, lugnare, trafiken.
Kajdi Flemström bor i Ljugarn vilket gör att det blir många mil när hon ska till Visby:
- Det är klart att medvetenheten om att det är osaltat gör att man kör saktare. Man märker det på andra bilister också. Fick jag välja så vore jag helst passagerare men ibland måste man ju köra.
När vintern kommer till Gotland märks det genast på trafikrytmen. Beslutet att inte salta de gotländska vägarna innebär både för- och nackdelar. En fördel är att bilisterna tar det lugnare när de är medvetna om att det verkligen är halt här på Gotland. Oftast är vintertemperaturen på ön runt noll och det är då som vägarna blir som mest hala - när temperaturen är lägre brukar halkan också minska.
Nackdelen är att det är svårt för gamla att ta sig fram på osaltade trottoarer. De får ofta skjuta upp promenaden tills vädret tillåter och om det är möjligt skicka någon yngre till affären.

Mer avgaser
Samtidigt gör frånvaron av vägsalt att den gotländska bilparken är äldst i landet vilket gör att bilarna här släpper ut mera farliga avgaser.
Som GA tidigare nämnt, visar statistik från Vägverket att antalet trafikolyckor med dödlig utgång på Gotland har minskat. Från fem år 2007 till två i fjol.
I hela Sverige minskade antalet trafikdödade med tio procent under fjolåret jämfört med år 2007. Dödssiffran för fjolåret är 420 personer och det är det lägsta antalet sedan år 1945.
Antalet omkomna barn i landet har minskat från 32 till 19. Det har också skett en minskning av trafikdödade gående samt omkomna i mötesolyckor.
Tidigare år visade statistiken en kraftig ökning av antalet dödsolyckor med motorcyklar och mopeder men nu har antalet omkomna minskat från 60 till 51.
Vid Vägverket tror man att den ekonomiska krisen påverkar trafikens omfattning och sammansättning och därmed också olycksstatistiken. Vägverket siktar mot en allt säkrare trafik men samtidigt uttrycker man en besvikelse att det finns några faktorer som inte påverkas nämnvärt och det är nykterhet och användning av bilbälte. Fortfarande är cirka 25 procent av de dödade bilförarna påverkade av alkohol och 40-45 procent av de omkomna har inte använt säkerhetsbälte.
Preliminära uppgifter visar att det har skett en minskning av trafikdödade i många andra länder, dock inte i Danmark och Norge. I förhållande till befolkningens storlek har Sverige den näst lägsta trafikdödligheten i världen. Malta har den lägsta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om