Västervik har redan gjort det. Idag var det Oskarhamns kommuns tur att avlägga gotlandsvisit. Syftet: att lobba för den egna kommunens företräde som sydhamnsalternativ för gotlandstrafiken.
- Det finns en massa känslor i svang och det sprids en del myter som att resenärerna skulle få betala Oskarshamns terminalbygge.
Det sa Peter Wretlund, s-kommunalråd och kommunstyrelsen ordförande i Oskarshamn på en presskonferens idag i Visby.
Tillsammans med en hel delegation är han på ön idag för att träffa pressen, företrädare för Gotlandsupproret och för Region Gotland. Dessutom ska Oskarshamns hamns affärsutvecklare lägga in en stöt hos Destination Gotland under eftermiddagen, tillsammans med marknadschef och destinationsmarknadsförare i Oskarshamn.
Oskarhshamns kommunalråd Peter Wretlund och Ted Lindquist, marknadschef i Oskarhamns kommun. Foto: Patrik Annerud.
Oskarshamn har företräde
- Vi är här för att ställa frågor och för att få mer kött på benen, säger Peter Wretlund inledningsvis.
Senare under presskonferensen framgår det tydligt att det också handlar om att försöka övertyga:
- Oskarshamn har tre företräden framför Västervik: vi ligger 8 mil närmare södra Sverige och Danmark, vi har redan en fungerande infrastruktur och vi kommer att bygga en ny fin hamnterminal för pengar som inte drabbar någon av de inblandade färjeparterna.
Sedan Västervik seglade upp som ett seriöst alternativ som sydlig fastlandshamn har grannkommunerna Oskarshamn och Västervik ett något ansträngt förhållande, det sticker inte Peter Wretlund under stol med.
- Det är klart att det har funnits bättre dagar i vårt samarbete med Västervik. Men jag tycker att mycket av ansvaret vilar på Trafikverket som inte har varit tydliga i sin process.
Vad har ni sagt till varandra, du och din kollega i Västervik Harald Hjalmarsson?
- Vi har pratat med varandra. Och vi har sagt att vi ska koncentrera oss på att lyfta fram den egna kommunens fördelar och inte den andra kommunens svagheter.
Trots den överenskommelsen kommer Wretlund snart in på Västerviks nackdelar under presskonferensen:
- De har till exempel ingen genomfartsled utan all trafik måste gå på en väg rakt genom stan, medan vi har två förbifarter.
Kärnkraftten betalar
Ett tungt argument från Oskarshamnsdelegationen är den 200-kronorsinvestering i en helt ny hamterminalbyggnad som är planerad närmare hamninloppet i Oskarshamn. En byggnation som kommer att bekostas med pengar från kraftindustrin. Detta som en direkt följd av en kompensationuppgörelse efter att Oskarshamn och Östhammars kommun tillsammans arbetat för att få slutförvaring av kärnbränsleavfall, en process som slutade med att Östhammar blev slutförvaringsplats men att även Oskarshamn kompenseras ekonomiskt - med 150 miljoner kronor.
Marknadschefen för Oskarshamns hamn, Anders Sjöblom:
- En ny terminal kostar 150-200 miljoner var man än bygger den och intäkter från gotlandstrafiken skulle inte täcka den investeringen ens på 50 år, så jag förstår inte hur Västervik skulle kunna halvera hamnkostnaden för gotlandstrafiken. Det är inte trovärdigt.
Oskarhamns kommun skickar idag också ett brev till Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm, med en begäran om ett möte.