Oskarshamn storsatsar på ny färjeterminal

Planerna på en ny terminal för Gotlandstrafiken i Oskarshamns hamn fortskrider.
Nu ska planerna miljöprövas och längre fram i vår ska förhandlingar inledas med kommunen om investeringarna.

Gotland2005-12-29 06:00
Det händer mycket i hamnen i Oskarshamn. Inte minst finns det planer för stora insatser i hamnbassängen i och med den sanering som kommunen vill göra för att få bort de förorenade massorna i hamnbassängen. Historisk verksamhet i hamnen har lett till att där finns rester av tungmetaller och dioxiner som läcker ut till Östersjön varje år.
Saneringskostnaden är beräknad till 400 miljoner kronor och Kalmar kommun hoppas på statligt stöd för att genomföra den under sammanlagt åtta år, inklusive planering och uppföljning.
Men nybygget för Gotlandstrafiken är inte avhängigt saneringen av hamnbassängen, det är en egen process.
- Men om det muddras i hamnen för att sanera kan vi förmodligen dra nytta av det när vi ska muddra för ett nytt läge, förklarar Claes Winqvist, vd för Oskarshamns hamn AB.
Det nya läget för Gotlandstrafiken ska nu prövas av Länsstyrelsen i Kalmars län. Därefter ska man alltså besluta om finansieringen. Det nya läget för Gotlandsbåtarna blir den så kallade Månskensviken som ligger längre ut i hamnen, tanken är att de stora färjorna ska slippa gå ända in till inre hamnen.
Känner ni trygghet nu långsiktigt för Gotlandstrafiken i Oskarshamn?
- Det är bra att det nu är uttalat att Oskarshamn är ett av benen i Gotlandstrafiken, däremot är koncessionen som diskuteras från 2009 till 2014 alldeles för kort. Det är sex år vi ska investera närmare 100 miljoner kronor för nu, påpekar Claes Winqvist.
Men oavsett framtiden för Gotlandstrafiken i Oskarshamn, måste hamnen satsa, påpekar han. Man ser bland annat möjligheter i resandeströmmarna österut, mot Baltikum och Ryssland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om