Otillräcklig bemanning trolig orsak till tragedin
Otillräcklig bemanning tros ha orsakat kollisionen. Panik tros ha bidragit till att sjöräddningen misslyckades.Det skriver statens haverikommission i sin rapport om olyckan mellan fiskebåtarna Lister och Kenya i januari, när en gotländsk fiskare omkom.
Lister från Klintehamn var på väg till Kårehamn för att lossa lax med tre man ombord. Kenya från Göteborgs hade motsvarande besättning och trålade på sydostlig kurs.
Det blåste en västlig vind på 6-7 meter per sekund och sikten försämrades periodvis av snöbyar.
Enligt haverikommissionens rapport föregicks kollisionen av att Kenyas vakthavande besättningsman såg Listers lanterna på sin styrbordssida. Han såg även ett eko i radarn i samma riktning, på ett avstånd på cirka fyra nautiska mil.
Han bedömde att Lister skulle passera för om Kenya på ett säkert avstånd. Men avståndet till den gotländska fiskebåten krympte snabbt till en halv nautisk mil.
Han insåg risken för kollision och försökte varna Listers besättning genom att tända en strålkastare, samtidigt som han girade och tände även sin däcksbelysning. Men olyckan gick inte att undvika.
Lister körde rakt mot honom och rände rätt in i styrbordsidan på Kenya. Efter kollisionen körde Listers befälhavare långsides med Kenya, och kunde hoppa över till trålaren tillsammans med en besättningsman.
Men den tredje besättningsmannen kom aldrig över. Båtarna hade glidit i sär när han skulle hoppa och han hamnade i vattnet. När besättningarna på Kenya skulle dra upp honom vände Lister tillbaka mot Kenya och mannen klämdes mellan skroven och föll sen livlös i vattnet.
Ingen undanmanöver
Statens haverikommission slår fast att olyckan orsakades av att Lister inte genomförde någon undanmanöver, och att Kenyas försök att göra detsamma inte var tillräckliga. Detta kan ha påverkats av att bägge båtarnas styrhytter bara var bemannade med en vakt under natten. Enligt haverikommissionen var det inte tillräckligt och Listers styrhytt var stundtals till och med obemannad.
Haverikommissionen anser också att det egentligen bör ha funnits tillräckligt med tid för besättningen att överge Lister i god ordning. Men övergivandet skedde oordnat och närmast i panik, vilket tyder på brister i besättningens kunskaper, skriver utredarna.
Besättningen hade inte samlats för överläggning utan försökte i stället var för sig att rädda sig över till Kenya.
Haverikommissionen rekommenderar nu Sjöfartsverket att vidta åtgärder för att vakthållning upprätthålls på fiskefartygen enligt gällande bestämmelser, och att befälhavare och besättningar på fiskefartyg klarar att under ordnade former överge fartyg till sjöss och att rädda människor som fallit i vattnet.
Besättningsmannen återfanns aldrig trots eftersökningar dagarna efter olyckan. Vraket ligger på 44 meters djup och har skador i förskeppet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!