Överfarten kan bli långsammare

Rikstrafiken informerade på torsdagen det gotländska trafikantrådet om hur underlaget för kommande upphandling av den gotländska färjetrafiken ser ut.

Gotland2006-06-09 06:00
Man går i underlaget ut med att det handlar om ett nettoavtal, där rederiet tar affärsrisken och behåller intäkterna.
För att få med flera rederier i konkurrensen går man med på en halvtimmes långsammare trafik på Oskarshamn och diskussioner pågår om ytterligare en halvtimme och därmed sänkta biljettpriser.
- Men vi premierar snabbare färjor och därmed större biljettintäkter, säger Staffan Widlert.
Det blir ett tioårigt avtal och mera flexibelt än idag. Rederiet måste kunna anpassa turlistan efter resandet. Avtalet blir mindre detaljstyrt. Det blir inga differentierade fraktpriser utan fasta priser som idag. Kontakten med hamnarna skall gå via Rikstrafiken på grund av hamnsekretessen.
En annan fråga som ännu diskuteras är om miljövänliga bränslesnåla fartyg skall premieras.
- Vi tror det finns bra chans att vi skall få in anbud i höst, säger Staffan Widlert. Men parallellt fortsätter också utredningen kring förstatligande av ägandet av färjorna. Antagligen genom ett särskilt bolag för det går inte att lägga ansvaret på något statligt verk.
Förfrågningsunderlagen sänds ut i september och skall vara inne under november. Förmodligen blir det klart i februari vem som får trafiken nästa omgång.
Till nyåret 2008 skall det vara klart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om